วันพฤหัสบดีที่ 12 เมษายน พ.ศ. 2555

ကရင္ရုိးရာ တူခ်(ဆုခ်)ဒုံးပြဲ

ကရင္ေက်းရြာတုိင္းတြင္ လူပ်ဳိေခါင္းေဆာင္တဦးႏွင့္ အပ်ဳိေကာင္းတဦး ထားရွိၾက၏။ ရပ္ေရးရြာေရး မည္သည့္အမႈကိစၥမဆုိ မိမိတုိ ့ကသာလွ်င္ သုိက္၀န္း၀န္းစြာ စီစဥ္ေဆာင္ရြက္ၾက၏။ တခါတရံ ရပ္ေ၀းရြာမ်ားမွ အပ်ဳိလူပ်ဳိမ်ား ဘုရားဖူးခရီးသြားရာတြင္ ေရာက္ရွိရာရြာ၌ ဧည့္သည္အျဖစ္ တည္းခုိတတ္ၾကေပရာ ရြာခံ အပ်ဳိ လူပ်ဳိမ်ားႏွင့္ ရင္းႏွီးသိကၽြမ္းၾကေစရန္ ဧည့္သည္မ်ားအား ဒုံးအကျဖင့္ ဧည့္ခံေလ့ရွိသည္။ ဒုံးအဖြဲ ့၏လူဦးေရမွာ ၁၆ ေယာက္၊ ၂၄ ေယာက္၊ ၃၂ ေယာက္ စသည္ျဖင့္ သတ္မွတ္ၾက၏။ ၎တုိ ့သည္ ျပဳံးရႊင္ေသာ မ်က္ႏွာထား ေလးမ်ားျဖင့္ ျမဴးၾကြစြာ ကခုန္ေလ့ရွိၾက၏။

ညဥ္ီးပုိင္းတြင္ ဒုံးအကျဖင့္ ေဖ်ာ္ေျဖၾကရာတြင္ ရြာအျပင္ရွိ လယ္တလင္းျပင္၌ ေကာက္ရုိးခင္းကာ ကျပ မည့္ အမ်ဳိးသမီး အမ်ဳိးသားမ်ား ေနရာယူၾကရသည္။ စတင္မကမီ ဒုံးဆရာျဖစ္သူက ကန္ေတာ့ပြဲကုိ ေျမွာက္၍ အခမ္းအနား ဖြင့္ေပးေလ့ရွိသည္။ ထုိ ့ေနာက္ ဒုံးအဖြဲ ့ စတင္ကၾကေတာ့၏။ ေရွးေခတ္က ထင္းမီးပုံကုိ အလင္း ေရာင္အတြက္ အသုံးျပဳခဲ့ၾကေသာ္လည္း ယခုေခတ္တြင္ စေတာင္းကင္းမီး(ဓါတ္မီး)ကုိ အလင္းေရာင္အတြက္ အသုံးျပဳၾကသည္။ ဒုံးကရာတြင္ သီးခ်င္းတပုိဒ္ ၿပီးဆုံးတုိင္း ေခတၱ အနားယူေလ့ရွိ၏။ ေနာက္သီခ်င္းတပုိဒ္ သီဆုိမကျပမီ စပ္ၾကားတြင္ “တူခ်” ေခၚ “ဆုခ်” အစီအစဥ္ကုိ ၾကားညွပ္ထည့္သြင္းေလ့ရွိပါသည္။

“တူခ်” ေခၚ “ဆုခ်” အစီအစဥ္ဆုိသည္မွာ ဒုံးကသူမ်ားရပ္နားစဥ္ ပရိတ္သတ္ထဲက တစုံတယာက္ ေသာသူသည္ ဒုံအဖြဲ ့တြင္ သီခ်င္းဆုိေတာ္သူ အသံေကာင္းသူအား မိမိနာမည္ကုိ ေဖၚၿပီး လူဘုံအလယ္သုိ ့ လာေရာက္ကျပပါရန္ ဖိတ္ေခၚေစျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ မိမိနာမည္ေဖၚ၍ ဖိတ္ေခၚေပးသူအား ေဆးလိပ္ျဖင့္လည္း ေကာင္း၊ ေပးေဆာင္ဆုခ်ေလ့ရွိသည္။ ထုိသုိ ့ ေပးေဆာင္ဆုခ်ၿပီးသည္ႏွင့္ ဆုခ်ျခင္းခံရသူက လူဘုံအလ.္တြင္ ထကာ စတင္၍ “တူခ်ေလာင္” ေခၚဆုခ်သူကုိ လူဘုံအလယ္သုိ ့ လာေရာက္ကျပပါရန္ သီခ်င္းျဖင့္ ဖြဲ ့ႏြဲ ့သီဆုိ ဖိတ္ေခၚျခင္းကုိ ျပဳရေတာ့သည္။ သီဆုိဖိတ္ေခၚပုံမွာ -

“ခုိဆြန္နား ဆြန္နားယမုိေလာ္ ယ၀ဲဂိ ၀ဲဂိ အမိန္ေထာင္းေဖါ။ နမိန္ေထာင္း မိန္ေထာင္းလု္ဘုန္းဖုံ ဂယ့္ေလာင္ေလ့ယုိေ၀့ ယ၀ဲေက်ာ္”

အဓိပၸပါယ္မွာ “နားေသာတ ဆင္ေတာ္မူၾကပါ။ ကၽြႏု္ပ္သီဆုိေဖၚျပပါမည္။ ယ၀ဲဂိ အမည္ေပၚထြက္လာၿပီးျဖစ္ သည္။ သင္၏အမည္သည္ ဤပြဲတြင္ ဟုိးေလးတေက်ာ္ ေပၚထြက္ေနၿပီးျဖစ္သျဖင့္ က်မရွိရာ လူဘုံအလယ္သုိ ့ ၾကြခဲ့ပါလားရွင့္” ဟူ၍ ျဖစ္သည္။

သီဆုိဖိတ္ေခၚေသာ “ဆုခ်”သီခ်င္းသံႏွင့္အတူ ဗုံသံ၊ ဆုိင္းသံမ်ား တီးမႈတ္ၾကရ၏။ “ဆုခ်”သီခ်င္း တပုိင္းၿပီးအတုိင္း ဆုိင္း၀ုိင္းက လုိက္၍ တီးမႈတ္ၾကရသည္ျဖစ္ရာ သီဆုိသူအတြက္ ေခတၱ အနားရရွိမည္ျဖစ္ပါ သည္။ ဆုိင္း၀ုိင္းအဖြဲ ့တီးမႈတ္သံရပ္သြားသည္ႏွင့္ တၿပဳိင္နက္ ေနာက္ထက္ “တူခ်ေလာင္”ေခၚ သီဆုိဖိတ္ေခၚ ေသာ သီခ်င္းေနာက္တပုိဒ္ကုိ ဆက္လက္ သီဆုိရျပန္ပါသည္။ “ယ၀ဲဂိ”သည္ ဖိတ္ေခၚသူရွိရာ လူဘုံအလယ္ သုိ ့ ကၿပီး ၀င္လာရသည္။ ဖိတ္ေခးသူက သီခ်င္းတပုိး္ၿပီးတပုိဒ္ သီဆုိရင္း ဆုိင္း၀ုိင္းတီးမႈတ္သံႏွင့္စည္း၀ါးည္ီညီ “ယ၀ဲဂီ”က အမ်ဳိးမ်ဳိး ကျပရသည္။ ထုိသုိ ့ကျပေနစဥ္ ဖိတ္ေခၚသူက အမ်ဳိးမ်ဳိးခ်ီးမြမ္းထုတ္၍ သိခ်င္းတပုိင္ဒ္ၿပီး တပုိဒ္ သီဆုိသိြားရပါသည္။ ပရိသတ္မ်ားကလည္း ေလခၽြန္သံ၊ ၾသဘာေပးသံတုိ ့ျဖင့္ ဆူညံ၍ ေနေတာ့၏။ ထုိ ့ နည္းတူစြာ က်န္ဆုခ်သူမ်ား ေလးငါးေယာက္အား အထက္ပါအတုိင္း ဆက္လက္ဖိတ္ေခၚကာ တေယာက္ၿပီး ဆုံးလွ်င္ ေနာက္ထပ္တေယာက္က ဆက္လက္ကျပရ၏။ ဒုံးတပုိဒ္ကၿပီးတုိင္း ဤကဲ့သုိ ့ ဆုခ်ျခင္းအစီအစဥ္ကုိ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိၾကသည္။

အရုိးေကာက္ပြဲမ်ားတြင္ ဒုံးအဖြဲ ့ပထမသီခ်င္းတပုိဒ္ သီဆုိကျပၿပီးေသာ္ ဆုခ်ျခင္းအစီအစဥ္စတင္ရာ တြင္ ေရွးဦးစြာ ေသဆုံးသူ၏အမည္ကုိ ေခၚ၍ ဆုခ်ျခင္းျဖင့္ ဖိတ္ေခၚသီဆုိရ၏။ ထုိ သုိ ့ဖိတ္ေခၚျခင္းသည္ ေသ ဆုံးသူကုိ ျပန္လည္သတိရေအာက္ေမံေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ပင္ျဖစ္ပါသည္။

မန္းလင္းျမတ္ေက်ာ္ေရး ကရင္ရုိးရာသုတပေဒသာစာအုပ္မွ

0 ความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น