วันอาทิตย์ที่ 5 กุมภาพันธ์ พ.ศ. 2555

ေျမရွင္ပေဒသရဇ္ေခတ္ ကရင္အမ်ဳိးသားမ်ား ၿမဳိ ့ျပတည္ေထာင္ျခင္း

ျပည္ေတာ္သာ ဦးထြန္းရီကလည္း “ပါဒႏုိင္ငံေတာ္”သမုိင္းမွာ ကရင္လူမ်ဳိး မင္းဆက္အခ်ဳိ႕ကုိ ေအာက္ပါအတုိင္း ေဖၚျပခဲ့ပါတယ္။


ျမန္မာသကၠရဇ္(၁၈)ခုႏွစ္ သာသနာသကၠရဇ္ (၁၂၀၀)ခုႏွစ္ ေအဒီ (၅၂၈)ခုႏွစ္ ေရာက္တဲ့အခါ၊ ပါဒေနျပည္ေတာ္အေရွ ့ဘက္၊ ယခု သုံးခြနယ္အပါအ၀င္ ဘုရားၾကီးရြာသား ေမာင္သံလွ်င္ အမည္ရွိတဲ့ လူငယ္တဦးဟာ တရားမဲ့တဲ့ ပါဒမင္း(၃၄)ဆက္ေျမာက္ နရိႏၵရာဇာကုိ သတ္ၿပီး သံလွ်င္မွာ “ေစာလီလတ္ရွဲ”အမည္နဲ႕ မင္းျပဳလုိက္တယ္။ ေစာလီလတ္ရွဲကုိ ဒလသား ေမာင္ဒီဆုိတဲ့ ကရင္အမ်ွဳိးသားတဦးက ၀င္ေရာက္တုိင္ခုိက္သတ္ျဖတ္ၿပီး ျမန္မာသကၠရာဇ္ (၅၃)ခုႏွစ္မွာ မင္းျပဳလုိက္တယ္။ ေမာင္ဒီကုိ သကၠရဇ္ (၇၄)ခုႏွစ္မွ မြန္လူမ်ဳိးထမေလာက္အမတ္က ပုန္ကန္ၿပီးဓမၼေသာကရာဇာအမည္နဲ႕ နန္းတက္တယ္။ ထမေလာက္မင္းကုိ ေမာင္ဒီရဲ႕သား မဏိရြတ္ပိ အမည္တြင္တဲ့မင္းသားက တုိက္ခုိက္ၿပီးနန္းတက္ျပန္တယ္။
ျမန္မာသကၠရာဇ္(၈၂)ခုႏွစ္ မဏိရြတ္ပိမင္းသားဟာ ဗညားမဏိရြတ္ပိအမည္ႏွင့္ သံလွ်င္မွာ နန္းတက္တယ္။ (မဏိ-ပတၱျမား၊ ရြတ္-ရတနာ၊ ပိ-သုံး)ရတနာသုံးပါးျမဲေသာမင္း လုိ႕တြင္တယ္။ အဲဒီမင္ဟာ က်ဳိက္သာလြန္ပြန္၊ က်ဳိက္ေမြမႏႈိက္၊ က်ဳိက္သလုိင္မာ၊ က်ဳိက္သလြဲအိန္၊ က်ဳိက္မီေနာ္၊ က်ဳိက္ပုပၸကံ၊ က်ဳိက္ခပိ၊ က်ဳိက္ဂ၀ံေဂ စတဲ့ လုရားေစတီကုိ တည္ခဲ့ၿပီး နန္းစံ (၃၅)ႏွစ္မွာ နာၿပီး နတ္စံသြားတယ္။
မဏိရြတ္ပိရဲ ့သား သီဟရာဇာမင္းဟာ သကၠရာဇ္ (၁၁၇)ခုႏွစ္မွာ နန္းတက္တယ္။ အမ်က္ေစာင္းမာန္ၾကီးၿပီး၊ ရက္စက္ၾကိမ္းၾကဳတ္တဲ့အတြက္ ျပည္သူေတြ မခံမရပ္ႏုိင္ၾကၿပီး၊ ညီေတာ္ေဇယ်ေသနမင္းကုိ မင္းျပဳရန္ ထြင့္ေတာင္းတယ္။ သကၠရာဇ္(၁၂၇)ခုႏွစ္မွာ ေနာင္ေတာ္ကုိ ဖမ္းၿပီး နန္းခ်တယ္။ ေဇယ်ေသနမင္း သကၠရာဇ္(၁၂၇)ခုႏွစ္မွာ ္နန္းတက္ၿပီး၊ တြံေတး (တုံစလင္)ၾကခတ္၀ါးရံၿမဳိ႕က ကရင္အမ်ဳိးသမီး ေနာ္ေဖါတလဲကုိ သု၀ဏေဒ၀ီအမည္ႏွင့္ မိဖုရားေျမာက္တယ္။ ေနာ္ေဖါတလဲေခၚ သု၀ဏေဒ၀ီမိဖုရားဟာ ပဋိသေႏၶေနၿပီး၊ ဆယ္လေစ့မွာ မီးမဖြားႏုိင္ဘဲ အနိစၥေရာက္သြားတယ္။ သမီးေတာ္ကုိ သုႆန္မွာဖြားလုိ႕ ရွင္ေမြးႏြန္း ဟု အမည္ေပးခဲ့တယ္။ သုႆန္မွ ဖြားလုိ႕ၿမဳိ႕တြင္းကုိ ေပးမ၀င္ဘဲ သံလွ်င္အေနာက္ဘက္ သုႆန္ကုန္မွာ တပင္တုိင္နန္း(၇)ထပ္ ေဆာက္ၿပီး၊ စစ္သည္ဗုိလ္ပါမ်ားနဲ႕အမတ္(၇)ဦးကုိ အေစာင့္ခ်ထားတယ္။ ေဇယ်ေသနမင္း နန္းစံ (၄၅)ႏွစ္ ျမန္မာသကၠရာဇ္(၁၇၂)ခုႏွစ္မွာ နတ္ရြာစံတယ္။
ေမာင္သံလွ်င္ေခၚတဲ့ ေစာလီလတ္ရွဲမင္းက ေဇယ်ေသနမင္းအထိ သဲလွ်င္မင္းေပါင္း (၆)ဆက္မွာ ႏွစ္ေပါင္း(၁၅၄)ႏွစ္ၾကာတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ကစၿပီး ပါဒႏွင့္သံလွ်င္ကုိ မုတၱမ (သုိ႕မဟုတ္) ဟံသာ၀တီ တုိ႕က၊ ၿမဳိ႕ေစာင့္ၿမဳိ႕ စားေတြခ်ၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ၾကတယ္။ သကၠရာဇ္(၈၀၄)ခုႏွစ္ထိ၊ ႏွစ္ေပါင္း(၇၂၂)ႏွစ္တုိင္ေအာင္ မြန္တလွည့္ ျမန္မာတလွည့္ႏွင့္ ပုိင္ဆုိင္ၿပီး ၿမဳိ႕စားမင္းေတြအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ခ်ိန္မွာ ဘုရားေစတီေတြကုိ ျပဳျပင္မြမ္းမံ အသစ္တည္တယ္။
ပါဒႏုိင္ငံေတာ္မွာ ကရင္မင္းမ်ား တည္ထားတဲ့ ဘုရားေတြရွိတယ္။ ကရင္မင္းေတြတည္ထားတဲ့ ဘုရာားမ်ားဟာ ေအာက္ပါအတုိင္းျဖစ္တယ္။
သာသနာ့ သကၠရာဇ္ (၇၇)ခုႏွစ္၊ နန္းတက္တဲ့ ပါဒ(၇)ဆက္ေျမာက္ ေဇယ်ေသနမင္းရဲ႕ မိဖုရား မိတေနာ္ တည္ထားတဲ့ က်ဳိက္ျပႆဒ္တေနာ္ႏွင့္ မိတႏြံ တည္ထားတဲ့ က်ဳိက္ျပႆဒ္စာႏြံဘုရားႏွစ္ဆူရွိတယ္။ ေမွာ္၀န္းေက်ာက္တန္းၿမဳိ ့ လည္ကုန္းျမင့္ေပၚတြင္ တဆူႏွင့္တဆူ ႏွစ္ဖါလုံခန္႕ကြာတယ္။
သံလွ်င္မင္းဆက္ ကရင္ဘုရင္ေမာင္ဒီ တည္ေသာဘုရားမ်ားမွာ ဓါတ္ေတာ္ငါးဆူ ဌာပနာ၍ က်ဳိက္သာလြန္ဘုရားကုိ တည္ခဲ့တယ္။
သားေတာ္ ဗညားမဏိရြတ္ပိ တည္ထားခဲ့တဲ့ဘုရားမ်ားမွာ က်ဳိက္သာလြန္ပြန္၊ က်ဳိက္ေမြမႏႈိက္၊ က်ဳိက္သလုိင္မာ၊ က်ဳိက္သလြဲအိန္၊ က်ဳိက္မီေနာ္၊ က်ဳိက္ပုပၸကံ၊ က်ဳိက္ခပိ၊ က်ဳိက္ဂ၀ံေဂ စေသာ ဘုရားမ်ားျဖစ္တယ္။
ပါဒမင္းဆက္ (၆)ဆက္မွာ (၁)ေမာင္သံလွ်င္မင္း(၂)ေမာင္ဒီမင္း(၃)ထမေလာက္မင္း(၄)ဗညားမဏိရြတ္ပိမင္း(၅)သီဟရာဇာမင္း(၆)ေဇယ်ေသနမင္း စသည္ျဖင့္ ေရးသားထားတယ္။
ဦးထြန္းရီတင္ျပတဲ့ ပါဒႏုိင္ငံေတာ္ဟာ ကာလအားျဖင့္ ေအဒီ ငါးရာေက်ာ္ဆုိေတာ့ ျမန္မာျပည္အလယ္ပုိင္း ပ်ဴႏုိင္ငံေတာ္ႏွင့္အၿပဳိင္ေခတ္ဆုိင္ရင္ မွားမွာမဟုတ္ပါဘူး။
မွတ္ခ်က္ – ဦးေစာ၊ ဦးပညာ၊ ေစာေအာင္လွ၊ ဦးထြန္းရီ ေရးသားခဲ့ၾကတဲ့ ကရင္ဘုရင္အေျခအေနဟာ အလြန္ေရွးက်ၿပီး ဒ႑ာရီလုိ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ေနာက္တခ်က္က၊ မြန္ႏုိင္ငံေတာ္ႏွင့္ဆက္စက္ၿပီး ျမဳပ္ခ်ီ ေပၚခ်ီသေဘာ ျဖစ္ေနတယ္။ ေရးရွည္တည္တဲ့အေျခအေန မရွိတဲ့အျပင္ မြန္-ျမန္မာပေဒသရာဇ္ေတြရဲ႕ အားၿပဳိင္ပြဲမွာ ကရင္လူမ်ဳိးေတြရဲ႕အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ ေက်းရြာေတြ ပ်က္စီးဆုံးပါးသြားၾကသည္သာ ျဖစ္တယ္လုိ႕ ယူဆရတယ္။
ပ်ဴေခတ္ ကရင္အမ်ဳိးသားမ်ားမွာ တုိင္းႏုိင္ငံတည္ေထာင္တဲ့ အေထာက္အထားေတြ မတင္ျပႏုိင္ေပမဲ့ ပ်ဴႏုိင္ငံသေရေဖတၱရာႏွင့္ မြန္လူမ်ဳိးေတြ ေအာက္ျမန္မာျပည္မွာ ေရာက္လာၿပီး အေျခခ်ေနထုိင္ၿပီးျဖစ္တယ္။ အလားတူဘဲ ကရင္ေတြလည္း အေျခခ်ၿပီး ၿမဳိ႕ေတြ တည္ေထာင္ၾကတယ္။ (၇)ရာစု ပ်ဴႏုိင္ငံပ်က္တာ ကရင္ေၾကာင့္လုိ႕လည္း သမုိ္င္းဆရာေတြက အခုိင္အမာဆုိခဲ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ ကရင္နဲ႕ပတ္သက္ၿပီး ျမန္မာသမုိင္းမွာ ပ်ဴေခတ္ေနာက္ပုိင္း မွတ္တမ္းတင္တာေတြ မရွိသေလာက္ျဖစ္ပါတယ္။
မွတ္တမ္းတခုမွာ ေညာင္ရမ္းေခတ္ သကၠရာဇ္(ေအဒီ၁၇၄၀)ခုႏွစ္မွာ ဟံသာ၀တီၿမဳိ႕၀န္ မင္းရဲေအာင္ႏုိင္ကုိ အကြပ္အမ်က္ ျပင္းထန္တဲ့အတြက္ သူ႕ကုိ လုပ္ၾကံၿပီးရင္ အ၀ုိင္းကရင္ရြာသားေတြက ေမာင္သာလွကုိ သမိန္ေထာအမည္ႏွင့္ မင္းေျမွာက္ၾကတယ္။ ဆင္-က်ား ရတဲ့အတြက္ ဆင္က်ားရွင္လုိလည္း ေခၚတယ္။ ဇင္းမယ္က သမီးဆက္တယ္လုိ႕ဆုိတယ္။ တျဖည္းျဖည္းနဲ႕အင္အားေတာင့္တင္းခုိင္မာလာတယ္။ ျမန္မာသကၠရာဇ္(၁၁၀၉)ခုမွာ ဆင္က်ားရွင္သမိန္ေထာဟာ စစ္ေတာင္းဘက္သုိ႕သြားၿပီး ဆင္ဖမ္းလွ်က္သာအခ်ိန္ကုန္ေလတယ္။ ဟံသာ၀တီကုိ မျပန္ဘဲ ေန႕လရွည္ၾကာလာတာႏွင့္ အၾကိမ္ၾကိမ္ေလွ်ညက္ေသာ္လည္း ဟံသာ၀တီမူးမတ္တုိ႕က စစ္ေတာင္ကုိ တပ္ႏွင့္သြားၿပီး အဓမၼေခၚေဆာင္ရန္အသြား ဆင္က်ားရွင္က အထင္မွားၿပီး ခုခံဖုိ႕ျပင္ဆင္တဲ့အတြက္ အမတ္ေတြက စိတ္ပ်က္ၿပီး ဟံသာ၀တီကုိ ျပန္လာၾကတယ္။ ရဟန္းလူထြက္ နဲကုိ ဆုိသူကုိ နန္းတင္ၾကတယ္။ နဲကုိ ကုိ နန္းကခ်ၿပီး အတ္ၾကီးဗညားဒလကုိ မင္းေျမွာက္ၾကတယ္။
ဆင္က်ားရွင္ဟာ စစ္ေတာင္းမွတဆင့္ ဇင္းမယ္ကုိ ထြက္သြားတယ္။ ဇင္းမယ္က လက္မခံလုိ႕အာယုဒၶယကုိ၀င္တယ္။ အာယုဒၶဘုရင္က သမိန္ေထာကုိ အက်ဥ္းခ်ထားလုိက္တယ္။ ဟံသာ၀တီမင္း ဗညားဒလက သမိန္ေထာကုိ ေပးအပ္ဖုိ ့ေတာင္းဆုိတယ္လုိ႕ယုိးဒယားရာဇ၀င္မွာ ေရးသားထားတယ္။ သမိန္ေထာဟာ ဗညားဒလသမီးႏွင့္ သင့္ျမတ္ၿပီးေနာက္ ဇင္းမယ္ၿမဳိ႕စားသမီးကုိ ရတဲ့အတြက္ ဗညားဒလသမီးကုိ ဂရုမစုိက္ျဖစ္လာတယ္။ သမိန္ေထာစစ္ေတာင္းမွာရွိေနစဥ္ ဗညားဒလထီးနန္းကုိ လုသြားတယ္လုိ႕ယုိးဒယားရာဇ၀င္က ဆုိထားတယ္။
သမိန္ေထာ အာယုဒၶယေနၿပီး တရုပ္ျပည္ကုိ သြားတယ္။ ေနာက္ၿပီး အာနန္စတဲ့ အေရွ႕ဘက္ႏုိင္ငံကုိ ေရာက္တယ္။ ေနာက္မွ ဇင္းမယ္ကုိ ျပန္၀င္တယ္။ ေအဒီ(၁၇၅၆)ခုႏွစ္မွာ အေလာင္းဘုရား ဟံသာ၀တီကုိ တုိက္ခုိက္သိမ္းယူၿပီးတဲ့ေနာက္ အေလာင္းဘုရားထံသစၥာခံၿပီး အမႈထမ္းဖုိ႕၀င္ေရာက္ျပန္တယ္။ ေအဒီ(၁၇၅၈)ခုႏွစ္မွာ ေသဆုံးသြားတယ္လုိ႕ မွတ္တမ္းျပဳထားတယ္။
ေျမရွင္ပေဒသရာဇ္ေခတ္၊ ကရင္မ်ဳိးႏြယ္စုျဖစ္ၾကတဲ့ ကယား၊ ေဂခုိ၊ ေဂဘား၊ ပေဒါင္၊ မႏုမေနာ၊ ယင္းတလဲ၊ ယင္းေဘာ္တုိ႕ဟာ ကယားျပည္နယ္ ကႏၱာရ၀တီ၊ ေဘာလခဲ၊ ၾကယ္ဖုိးၾကီး၊ ေနာင္ပလဲ၊ နမ္းမယ္ခုံစတဲ့ နယ္ငါးနယ္ခြဲၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေတြ ခ်ၾကတယ္။ ေအဒီ (၁၄)ရာစုေခတ္ ရွမ္းေခတ္ ပင္းယ၊စစ္ကုိင္းေခတ္က စတင္ခဲ့တယ္လုိ႕ဆုိထားပါတယ္။ အမွန္စင္စစ္ ပထမျမန္မာႏုိင္ငံမတည္ေထာင္မွီကတည္းက တည္ရွိခဲ့တယ္လုိ႕ယူဆလုိ႕ရပါတယ္။ ကယားလူမ်ဳိးေတြဟာ အလြန္ေရွးက်တဲ့ ေရွးေဟာင္းအစဥ္အလာအုပ္ခ်ဳပ္ေရးပုံစံကုိ ျမန္မာျပည္လြတ္လပ္ေရးမရခင္ေခတ္အထိ က်င့္သုံးခဲ့ပါတယ္။ ပုဂံျပည္ၾကီးပ်က္ၿပီး ရွမ္းမင္းဆက္ေတြ တည္ေထာင္လာတဲ့ ပင္းယ၊ စစ္ကုိင္း၊အင္း၀ေခတ္မွာရွမ္းမင္းဆက္ေတြႏွင့္ အဆက္အဆံျပဳခဲ့ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ စစ္ကုိင္းမင္းဆက္ေတြ အင္း၀သတုိးမင္းဖ်ား ရွင္ျဖဴရွင္သား ေညာင္ရမ္းမင္း၊ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ကစၿပီး အဂၤလိပ္ကုိလုိနီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးေခတ္ထိ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒုတိယကမၻာစစ္မတုိင္မွိီ မွာေတာ့ ကယားျပည္ ျပည္နယ္ငါးငယ္ခြဲၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာ နန္းမယ္ခုံႏွင့္ေနာင္ပုလဲတုိ႕မွာ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ ေစာဖ်ာအဆက္ျပတ္ၿပီး ေဘာ္လခဲႏွင့္ ပူးေပါင္းအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကတယ္။
“ေစာဖ်ာ”အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဟာ ကယားလူမ်ဳိးေတြရဲ ့အဦးဆုံး အုပ္ခ်ဳပ္သူလူတန္းစားေတြျဖစ္ၾကတယ္။ ကယားျပည္နယ္မွာ ေဘာ္လခဲ၊ ကႏၱာရ၀တီ၊ ၾကယ္ဖုိးၾကီး နယ္သုံးနယ္ခြဲၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကတယ္။
ကယား၊ မႏုမေနာ၊ ယင္းေဘာ္၊ ယင္းတလဲ အမ်ဳိးသားအုပ္ခ်ဳပ္ေရးေတြမွာ ေစာဖ်ာမ်ားဟာ အာဏာအရွိဆုံးျဖစ္တယ္။ ေစာဖ်ာေတြကုိ မ်ဳိးရုိးအစဥ္အဆက္အလုိက္ ဆက္ခ့ၾကတယ္။ သားမရွိလွ်င္ ညီ၊ ညီမရွိလွ်င္ ေဆြမ်ဳိးမ်ားက ဆက္ခံရတယ္။ ေစာဖ်ာအစဥ္အဆက္ကုိ နယ္လူထူက သေဘာမက်ရင္ ျဖဳတ္လုိ႕မရဘူး။ ေစာဖ်ာလုပ္သူဟာ သတၱိေကာင္းရမယ္၊ အေျပာအဆုိေျပျပစ္ရမယ္၊ မွန္ကန္ရမယ္၊ ၾသဇာတိကၠမရွိရမယ္ စသည္ျဖင့္ မွတ္တမ္းျပဳထားတယ္၊

သမုိင္းသစ္ဂ်ာနယ္(၂)မွ ေကာက္ႏႈတ္ေဖၚျပထားသည္။
ဖါးစည္သံ

0 ความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น