วันจันทร์ที่ 15 ตุลาคม พ.ศ. 2555

ဒုကၡသည္ (Refugee)

ကမၻာ့ကုလသမဂၢ၏ လက္ရွိ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆုိခ်က္အရ ဒုကၡသည္တစ္ဦးဆုိသည္မွာ မိမိတုိ႔၏ ေနရာ ဌာန တုိင္းျပည္မွ လူမ်ဳိးေရး၊ ဘာသာေရး၊ အမ်ဳိးသားေရးကြဲျပားမႈအေရး၊ လူမႈေရးအုပ္စု သုိ႔မဟုတ္ ႏုိင္ငံေရးအယူအဆ အေၾကာင္းတစုံတရာေၾကာင့္ အမွန္တကယ္ ညွင္းပန္းႏွိပ္စက္ခံရႏုိင္မႈ ျဖစ္ေပၚခဲ့မႈေၾကာင့္ ထြက္ခြာလာခဲ့ရေသာ ပုဂၢဳိလ္မ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ေသာ ေၾကာက္ရြံ႕ျခင္းမ်ားေၾကာင့္ပင္ ယင္းတုိ႔သည္ မိမိတုိ႔၏ ေနရင္းတုိင္းျပည္သုိ႔ ျပန္သြားလုိမႈမရွိျခင္း သုိ႔မဟုတ္ ျပန္သြားႏုိင္ျခင္း မရွိျခင္းမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ဤအဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆုိခ်က္သည္ မိမိတုိ႔၏ မူရင္းတုိင္းျပည္မွ မထြက္ခြါမွီ ၾကီးမားေသာ ျပစ္မႈၾကီးမ်ားက်ဴးလြန္ခဲ့သူမ်ား၊ ဥပမာ- မူးယစ္ေဆး၀ါးေမွာင္ခုိသယ္ေဆာင္မႈ၊ မုဒိန္းမႈ၊ လူသတ္မႈစသည္တုိ႔ကုိ က်ဴးလြန္ခဲ့သူမ်ားအေပၚ ကာကြယ္မႈ လြမ္းမုိးမႈ မျပဳထားေခ်။ တုိင္းျပည္တစ္ျပည္မွ အျခားတုိင္းျပည္သုိ႔ ဒုကၡသည္မ်ား ထြက္ေျပးရာျခင္းမွာ သမုိင္းအစကပင္ ျဖစ္ေပၚခဲ့သည္။ အထက္ပါ ဖြင့္ဆုိခ်က္ကုိ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္ ကုလသမဂၢ၏ ဒုကၡသည္အဆင့္အတန္းႏွင့္ပတ္သက္၍ ဖြင့္ဆုိခ်က္ UN Convention Relating to the Status of Refugees တြင္ လက္ခံအတည္ျပဳခဲ့သည္။ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္တြင္ ပါ၀င္ေသာ အဓိကအခ်က္အလက္မ်ားကုိ ယခုအခါတြင္ ႏုိင္ငံတကာဥပေဒအျဖစ္ လက္ခံက်င့္သုံးေနျပီး ျဖစ္သည္။ ဆုိလုိသည္မွာ ျပဌာန္းခ်က္ကုိ လက္မွတ္ေရးထုိးျခင္း မျပဳေသာ ႏုိင္ငံမ်ားသည္ပင္လွ်င္ ဒုကၡသည္မ်ားကုိ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးကိစၥရပ္ႏွင့္ပတ္သက္ေသာ အေရးၾကီးသည့္အပုိင္းမ်ားကို လုိက္နာက်င့္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ယခုအခါ ဤအဓိပၸါယ္အရ ကမၻာတ၀ွမ္းတြင္ ဒုကၡသည္ေပါင္း (၁၈)သန္းအထိ ရွိေနျပီ ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ျပည္တြင္းဌာေနစြန္႔ခြာသူမ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္ခံရသည့္ ပုိ၍ မ်ားေသာလူမ်ဳိးသည္လည္း အထက္ပါ ဖြင့္ဆုိခ်က္တြင္ ပါ၀င္ေသာ စုိးရိမ္ထိတ္လန္႔ေနရမႈမ်ားကုိ ခံစားေနရသူမ်ားပင္ျဖစ္ျပီး သက္ဆုိင္ရာႏုိင္ငံ၏ နယ္နမိတ္အတြင္း လွည့္လည္ေရႊ႕ေျပာင္းေနထုိင္ၾကသူမ်ား ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ သူတုိ႔ကုိ မိမိတုိ႔၏ တုိင္းျပည္ထဲမွာပင္ ေနထုိင္သူမ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားျခင္းခံရသည္။ ထုိ႔အျပင္ မိမိတုိ႔၏ ေနရင္းတုိင္းျပည္တြင္ ေငြေၾကးအရ၊ ရပ္တည္ႏုိင္မႈမရွိျခင္းေၾကာင့္ မိမိတုိ႔၏တုိင္းျပည္မွ ထြာခြာလာခဲ့ရသူမ်ားလည္း ရွိေသးသည္။ ဤသုိ႔ျဖင့္ ကုလသမဂၢမွ ျပဌာန္းထားေသာ ဒုကၡသည္ဆုိသူမ်ားသည္ မိမိတုိ႔ေနရင္းတုိင္းျပည္တြင္ ဆက္လက္ေနထုိင္ရန္ ျပႆနာရွိေနၾကသူမ်ားအားလုံး အက်ဳံး၀င္ျခင္းႏွင့္ အကာအကြယ္ေပးႏုိင္ျခင္းမရွိသည္ကုိ ေတြ႔ရွိရေပသည္။ ဤကဲ့သုိ႔ ပါ၀င္ပတ္သက္ျခင္းမရွိသည့္ ဖြင့္ဆုိခ်က္ေၾကာင့္ ဒုကၡသည္ျပႆနာကုိ ကုိင္တြယ္ရာတြင္ ျပႆနာျဖစ္ေပၚလာျပီး အခ်ဳိ႕႔ေသာႏုိင္ငံမ်ားက သူ႔နည္းသူ႔ဟန္ျဖင့္ မည္သူ႔ကုိ ဒုကၡသည္အျဖစ္သတ္မွတ္ျပီး မည္သူ႔ကုိပယ္ဖ်က္မည္ဆုိသည္တုိ႔ကုိ မိမိတုိ႔ဘာသာ ျပဌာန္းလာၾကသည္။
လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္ မိမိ၏တုိင္းျပည္မွ ထြာက္ခြာလာျပီး ဒုကၡသည္အျဖစ္ခံယူရန္ မ်ားစြာေသာအေၾကာင္းမ်ား ရွိေပလိမ့္မည္။ လူဦးေရအမ်ားစုက လႊမ္းမုိးခံထားေသာ လူနည္းစုအျဖစ္ႏွင့္ရွင္သန္ႏုိင္ရန္ ျပႆနာမ်ားရွိျခင္း၊ ျပည္တြင္းစစ္၊ အစာေရစာငတ္မြတ္မႈ၊ ဘာသာေရးခြဲျခားခံရမႈ သုိ႔မဟုတ္ ႏုိင္ငံေရးဖိႏွိပ္မႈမ်ား စသည္တုိ႔ပင္ျဖစ္သည္။ အျခားတဖက္တြင္းလည္း ႏုိင္ငံတႏုိင္ငံသည္ ဒုကၡသည္မ်ား နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္လာမႈကုိ လက္ခံရန္ ဆုံးျဖတ္ရမည့္ကိစၥတြင္ ပါ၀င္ေသာအေၾကာင္းမ်ားမွာ လူသားခ်င္းစာနာေထာက္ထားမႈ၊ ေစ်းေပါသည့္အလုပ္သမားမ်ားရယူလုိမႈ၊ မိမိ၏ေဒသတြင္းရွိ လူမ်ဳိးစုမ်ားႏွင့္ မ်ဳိးႏြယ္တူမႈကိစၥတြင္ ျပႆနာေပၚေပါက္လာႏုိင္သည့္အေပၚ ေၾကာက္ရြံ႕မႈ၊ ႏုိင္ငံတကာလူ႔အသုိင္းအ၀ုိင္းမွ ဖိအားေပးခံရမႈမ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံျခားေရးရာမူ၀ါဒမ်ားတြင္ အသာစီးရယူလုိမႈတုိ႔ျဖစ္သည္။ အမ်ားအားျဖင့္ လူသားခ်င္းစာနာေထာက္ထားမႈမွာ ဒုကၡသည္မ်ားကုိ လက္ခံရာတြင္ အဓိကအေၾကာင္းျပခ်က္မဟုတ္ေပ။ ဒုကၡသည္မ်ား နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္၀င္ေရာက္လာမႈမွာ ကမၻာတ၀ွမ္း ႏုိင္ငံအမ်ားအျပားတြင္ အလြန္ဆုိး၀ါးေသာ ျပႆမ်ားအျဖစ္ ျဖစ္လာေပသည္။ လြန္ခဲ့ေသာရာစုႏွစ္က နယ္စပ္ထိန္းခ်ဳပ္မႈ မရွိသေလာက္ျဖစ္ျပီး ႏုိင္ငံကူးလက္မွတ္မ်ား၊ ဗီဇာမ်ား မရွိေသးေပ။ ထုိ႔ေၾကာင္လည္း ဒုကၡသည္ဆုိင္ရာကိစၥရပ္မ်ားသည္ တကယ္ျပႆနာအျဖစ္ ျဖစ္မလာခဲ့ေပ။ ႏုိင္ငံတခုခုတြင္ ျပႆနာရင္ဆုိင္ေနရေသာ လူတဦးသီးသည္ မိမိ၏ႏုိင္ငံမွ ထြက္ခြာ၍ ႏုိင္ငံတႏုိင္ငံသုိ႔ ျပႆနာမ်ားမ်ားစားစား မရင္ဆုိင္ရပဲ၊ ၀င္ႏုိင္ခြင့္ရွိသည္။ ဤအခ်ိန္တြင္ ဒုကၡသည္မ်ားကုိ စီးပြားေရး သုိ႔မဟုတ္ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ ပုိင္ဆုိင္မႈပစၥည္းတခုအျဖစ္ သေဘာထား မွတ္ယူၾကသည့္အတြက္ ယင္းတုိ႔ကုိ ၾကဳိဆုိမႈပင္ ျပဳေကာင္းျပဳခဲ့ေပသည္။ ဒုတိယကမၻာစစ္ၾကီးကာလမွစ၍ ဥေရာပႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ႏုိင္ငံေရးေျပာင္းလဲမႈမ်ားႏွင့္အမွ် လူမ်ဳိးစုမ်ားအတြင္း အခ်င္းခ်င္းသံသယရွိေနခဲ့မႈမ်ားနယ္စပ္မ်ားတြင္ ႏုိင္ငံေရးေျပာင္းလဲမႈေၾကာင့္ မူရင္းေဒသႏုိင္ငံကုိ ျပန္ႏုိင္ျခင္းမရွိသည့္ လူသန္းေပါင္းမ်ားစြာရွိခဲ့သည့္ကိစၥမွစ၍ ဒုကၡသည္ဟူသည့္ကိစၥကုိ စဥ္းစားလာခဲ့ၾကသည္။ ကြန္ျမဴနစ္ႏွင့္ ကြန္ျမဴနစ္မဟုတ္ေသာ အုပ္စုမ်ားအၾကား စစ္ေအးတုိက္ပြဲျဖစ္ေနခ်ိန္တြင္ ဒုကၡသည္မ်ားသည္ ႏွစ္အုပ္စုလုံးအတြက္ ကစားပြဲတြင္ အသုံးျပဳစရာပစၥည္းတခုျဖစ္လာသည္။ အေမရိကန္ႏုိင္ငံ၌ ဒုကၡသည္ဟုေသာစကားလုံးကုိ ၁၉၈၀ အေမရိကန္တရားဥပေဒ၌ မြန္ျမစ္နစ္၀ါဒမွ ထြက္ေျပးလာသူဟူ၍ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆုိထားသည္။ ထုိအခ်ိန္က ကြန္ျမဴနစ္လက္ေအာက္မွ ထြက္ေျပးလာသူတဦးသည္ အေမရိကန္မွ ေထာက္ခံထားေသာ လက်္ာစြန္းအာဏာရွင္တစ္ဦးထံမွ ထြက္ေျပးလာသူထက္ ဒုကၡသည္အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳခံရရန္ ပုိမုိမ်ားျပားေပသည္။
ကမၻာ့ကုလသမဂၢဒုကၡသည္မ်ားဆုိင္ရာမဟာမင္းၾကီးရုံးကုိ ဒုကၡသည္ဆုိင္ရာကိစၥရပ္မ်ားကုိ ၾကားေနပုံစံျဖင့္ ကုိက္တြယ္ရန္ ကမၻာ့ကုလသမဂၢအဖြဲ႔အစည္းအစိတ္အပုိင္းတစ္ခုအျဖစ္ ထူေထာင္ခဲ့သည္။ မည္သုိ႔ဆုိေစကာမူ အခ်ဳိ႕ႏုိင္ငံမ်ားမွာ ယခုတုိင္ပင္ ဒုကၡသည္မ်ားဆုိင္ရာအခြင့္အေရး ထုတ္ျပန္ခ်က္ကို ပါ၀င္လက္မွတ္ေရးထုိးျခင္း မရွိၾကေသးေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဤကဲ့သုိ႔ေသာႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ဒုကၡသည္မ်ားဆုိင္ရာမဟာမင္းၾကီးရုံးသည္ ဒုကၡသည္ဆုိင္ရာကိစၥရပ္မ်ားတြင္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်ရန္ အခြင့္အာဏာမရွိေပ။ ဤသုိ႔ျဖင့္ ထုိင္းႏုိင္ငံသည္ ကုလသမဂၢဒုကၡသည္မ်ားဆုိင္ရာမဟာမင္းၾကီးရုံး၏ တာ၀န္ယူလုိမႈကုိ ျငင္းဆုိသည့္အျပင္ ဤကိစၥသည္ ထုိင္းႏုိင္ငံ၏ ျပည္တြင္းေရးအျဖစ္ ထုိင္းအစုိးရက သတ္မွတ္ဆုံးျဖတ္ေၾကာင္းကုိ အခိုင္အမာေျပာဆုိလွ်က္ရွိသည္။ အစုိးရမ်ားသည္ ဒုကၡသည္မ်ား အမ်ားအျပား၀င္ေရာက္လာျခင္းကုိ ဆန္႔က်င္ရန္အေၾကာင္းမ်ားစြာရွိသည္။ ဒုကၡသည္မ်ားေၾကာင့္ ေဒသခံလူဦးေရမ်ားထဲတြင္ ေပါက္ကြဲမႈျဖစ္ပြားေစႏုိင္သည္။ အထူးသျဖင့္ ဆင္းရဲသားလူ႔အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအတြင္း ယင္းတုိ႔မရႏုိင္ေသာ အခြင့္အေရးမ်ားျဖစ္သည့္ အခမဲ့ေဆးကုသခြင့္ႏွင့္ အစားအစာရရွိခြင့္တုိ႔ကုိ ဒုကၡသည္မ်ားက ရရွိေနေၾကာင္း ေစာဒကတက္ေျပာဆုိမႈရွိလာသည္။ ဒုကၡသည္မ်ားေၾကာင့္ အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံျခားဆက္ဆံေရးကိစၥရပ္တြင္ ျပႆနာျဖစ္ေပၚလာေစသည္ႏွင့္အတူ ယင္းတုိ႔၏ ကုိယ္ပုိင္ႏုိင္ငံဖြံ႔ျဖဳိးေရးအတြက္ အရင္းအျမစ္မ်ားကုိ အျခားကိစၥမ်ားသုိ႔ လႊဲေျပာင္းသြားေစႏုိင္သည္။ ထုိင္းႏုိင္ငံ၏ေဆးရုံလုပ္ငန္းမ်ားသည္ ဒုကၡသည္မ်ားအတြက္ ေဆး၀ါးကုသေပးရာတြင္ အထူးသျဖင့္ ခြဲစိတ္ကုသမႈျပဳလုပ္ရသည့္အပုိင္းတြင္ အကုန္အက်မ်ားစြာ က်ခံသုံးစြဲေနရသည္။ ကုလသမဂၢဒုကၡသည္မ်ားဆုိင္ရာမဟာမင္းၾကီးသည္ ဒုကၡသည္မ်ားအတြက္ ေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္မႈ(၃)ခုထားရွိပါသည္။ ယင္းတုိ႔မွာ တတိယႏုိင္ငံတခုခုတြင္ ႏုိင္ငံေရးခုိလႈံခြင့္၊ တတိယႏုိင္ငံတခုခုတြင္ အျမဲတမ္းအေျခခ်ေနထုိင္ခြင့္ႏွင့္ ဒုကၡသည္၏မူရင္းႏုိင္ငံသုိ႔ မိမိဆႏၵအေလွ်က္ ျပန္လည္ပုိ႔ေဆာင္ျခင္းတုိ႔ ျဖစ္သည္။ ယခု KNUႏွင့္ ဦးသိန္းစိန္အစုိးရတုိ႔ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး ျငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးခဲ့သည္မွာ တႏွစ္နီးပါးေလာက္ရွိေနပါျပီ ၎တုိ႔ေဆြးေႏြးမႈမ်ားအေပၚ သေဘာတူ လက္မွတ္ထုိးထားေသာအခ်က္မ်ားကုိလည္း ယခုအထိ ဘာအကယ္အထည္မွ မေဖၚႏုိင္ေသးပါဘူး၊ ျပည္ပတြင္ စား၀တ္ေနေရး၊ ေဆး၀ါးကုသေရး၊ လူမႈေရး၊ ပညာေရး၊ ဥယဥ္ျခံေျမ လယ္ယာေျမအသိမ္းခံရမႈ စသည့္ ဒုကၡေရာက္ေနေသာ မိမိတုိ႔၏ႏုိင္ငံသား ၂ သန္းေလာက္ကုိ ဘယ္လုိ ေျဖရွင္းေပးမလဲ။ ဦးေအာင္မင္းေျပာတာ ျမန္မာျပည္မွာ အလုပ္ရုံေဆာက္မယ္၊ အလုပ္ရုံၾကီးေတာ့မဟုတ္ဘူး၊ အဲဒီအလုပ္ရုံကုိ ျပည္ပမွာ ဒုကၡေရာက္တဲ့လူမ်ား ျပန္လာျပီး အလုပ္လုပ္ရန္အတြက္ ျဖစ္တယ္လုိ႔ ေျပာတယ္။ အေျပာလြယ္သေလာက္ အလုပ္ရခဲ့တယ္ဆုိတာကသိထားေပမဲ့ ျပည္သူလူထုအေပၚ လြတ္လပ္မႈႏွင့္ တရားမွ်တမႈ မရွိရင္ ျပည္သူေတြလက္ခံမလား။ တုိင္းရင္းသားကရင္အမ်ဳိးသား ဒုကၡသည္မ်ားအေရးကုိ ဘယ္လုိေျဖရွင္းေပးမလဲ။ ဒုကၡသည္အေရးကုိေတာ့ မဆုိထားလင့္ KNU ေတာင္းဆုိထားတာက တျပည္လုံးအပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးျငိမ္းခ်မ္းေရးကုိေတာ့ ဦးသိန္းစိန္အစုိးရက မၾကားေဟာင္ဆန္လုပ္ေနသလား ယခု ကခ်င္ျပည္နယ္ထဲမွာ တုိက္ပြဲေတြျဖစ္ပြားလွ်က္ရွိေနတာ ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ဦးသိန္းအစုိးရလုပ္ေနတဲ့အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး ျငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ အေျဖတခုပါပဲလားလုိ႔ ေျပာလုိပါသည္။

0 ความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น