วันจันทร์ที่ 11 เมษายน พ.ศ. 2554

ကရင္ဖါးစည္

အေရွ ့ပုိးကရင္ လူမ်ဳိးတုိ ့၏ တူရိယာမ်ားအနက္ ဖါးစည္သည္ တမ်ဳိးအပါအ၀င္ျဖစ္သည္။ ကရင္လူမ်ဳိးတို ့ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္တြင္ ဖါးစည္သည္ အထြတ္ျမဆုံးအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားၾကသည္။ ဖါးစည္သည္ ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့၏ အမ်ဳိးသားအထိမ္းအမွတ္အျဖစ္လည္း သတ္မွတ္၍ အထူးေလးစား ျမတ္ႏုိးၾကသည္။

 ဖါးစည္အဓိပၸာယ္
ဖါးစည္ကုိ အေရွ ့ပုိးကရင္လူမ်ဳိးတို ့က “ကႅဳိး”ဟူ၍ ေခၚၾကသည္။ ကရင္စကား“ကႅဳိး”သည္ ဦးညြတ္အေလးထားျခင္း၊ ၾကည္ညဳိျခင္း၊ လုိက္နာျခင္းဟူ၍ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆုိႏုိင္သည္။ ျမန္မာအေခၚ ဖါးစည္ျဖစ္လာျခင္းမွာ စည္၏မ်က္ႏွာျပင္တြင္ ဖါးရုပ္ပါရွိျခင္းကုိ အစြဲျပဳ၍ ေခၚဆုိဟန္ရွိသည္။
ေရွးအခါက ေတာေတာင္မ်ားတြင္ ေနထုိင္ၾကေသာ ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့သည္ တစ္အိမ္ႏွင့္တစ္အိမ္ အလွမ္းကြာေ၀းလ်က္ ရွိၾကသည္။ ရြာသူရြာသားမ်ား စုရုံးရန္ လုိအပ္သည့္အခါ ဖါးစည္ကုိ တီးခတ္အသံေပးျခင္းျဖင့္ စုရုံးလာၾကသည္။ အေၾကာင္းကိစၥတစ္ခုေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ ရန္သူေဘးႏွင့္ ၾကဳံေတြ ့၍ေသာ္လည္းေကာင္း ဖါးစည္ကုိ တီးခတ္၍ လူစုၾကသည္။ ဤသည္မွာ ဖါးစည္ကုိ ဦးညြတ္အေလးထားျခင္း သည္ဟု ဆုိၾကသည္။
ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့ရြာတြင္ ေရာဂါဘယ ထူေျပာေသာအခါ ရြာကုိပတ္၍ ဖါးစည္ကုိ ဆုေတာင္းအဓိဌာန္တုိ ့ျဖင့္ တီးခတ္ၿပီး မေကာင္းဆုိး၀ါးမ်ားကုိ ႏွင္ထုတ္ေလ့ရွိသည္။ ဖါးစည္၏ စူးရွျမည္ဟီးေသာအသံသည္ ေရာဂါမ်ား ေရွာင္းေျပးသည္ဟူ၍ ယူဆၾကသည္။ ဤသည္မွာ ဖါးစည္ကုိ ၾကည္ညဳိျခင္း ေဆာင္ေလသည္။
ဖါးစည္သည္ အထြတ္အျမတ္ ပစၥည္းဟူ၍ ဖါးစည္မွျပေသာအတိတ္နိမိတ္အရ ျပဳဘြယ္ရွိေသာ ပသမႈကိစၥကုိ ခ်က္ခ်င္းျပဳၾကသည္။ ဤသုိ ့ဖါးစည္သည္ လုိက္နာျခင္း သေဘာေဆာင္သည္။

ကရင္လူမ်ဴိး၏ ဖါးအယူအဆ
ဖါးသတၲ၀ါသည္ သူတထူးအား ရန္မူေလ့မရွိေခ်။ ေအးခ်မ္းစြာေနတတ္ေသာ သတၲ၀ါ ျဖစ္သည္။ သုိ ့ရာတြင္ ဖါးသည္ အဆိပ္ျပင္းေသာသတၲ၀ါကုိ ေအာင္ႏုိင္သည္။ ဖါးျပဳပ္သည္ အဆိပ္ရွိေသာ သတၲ၀ါကုိ မိမိအေရခြံမွထြက္ေသာ အေစးမ်ားကုိ ညွစ္ထုတ္၍ ေသေစႏုိင္ေသာ သတၲိရွိသည္။ ဖါးတုိ ့၏ ရန္မူျခင္း မရွိတတ္ျခင္း၊ ေအခ်မ္းစြာေနထုိင္ျခင္းကုိ ပမျပဳၿပီး ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့သည္ ရုိးသားျခင္း၊ စိတ္ထားျဖဴစင္ျခင္း၊ ေအးခ်မ္းစြာ ေနထုိင္လုပ္ကုိင္စားေသာက္ျခင္းတုိ ့ျဖင့္ ႏႈိင္းယွဥ္မႈ ျပဳထားၾကသည္။
ဖါးျပဳပ္သည္ ကတိတည္၍ သစၥာရွိသည္။ ဖါးျပဳပ္ေအာ္လွ်င္ မုိးရြာသည္။ မိမိဥႏွင့္ကေလးကုိ ျပန္စားေလ့မရွိေခ်။ မိခင္စိတ္ ျပည့္၀သည္။ ဖါးျပဳပ္အေရခြံကုိ စားမိပါက မူးေ၀ေအာ့အန္၍ ေသႏုိင္သည္။ သုိ ့ေသာ္ ဖါးျပဳပ္အေရခြံသည္ ေဆးဖက္၀င္သည္။ ယားနာ၊ ေပြးနာ၊ မီးေလာင္ဒဏ္ရာမ်ားကုိ ဖားျပဳပ္အေရခြံႏွင့္ အုပ္ထားလွ်င္ ခ်က္ခ်င္း ေပ်ာက္ကင္းႏုိင္သည္။ ထုိသုိ ့ေသာ ဖားျပဳပ္၏လကၡဏာထူးေၾကာင့္ ေရွးကရင္လူႀကီးမ်ားသည္ ဖားျပဳပ္၏ အေရခြံကုိ အျမတ္တႏုိး သိမ္းဆည္းထားေလ့ရွိ၏။
 ဖားစည္တုိ ့၏ သမုိင္းမူလ
ပုိးကရင္လူမ်ဳိးတို ့က “ကႅဳိး” ဖားစည္သည္ မည္သည့္အခ်ိန္မွ စတင္အသုံးျပဳျခင္းကုိလည္း သမုိင္း အတိအက် ေဖာ္ထုတ္ရန္ မလြယ္ကူလွေခ်။ ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့က မည္သည့္အခ်ိန္တြင္ ဖားစည္ကုိ သြန္းလုပ္၍ အသုံးျပဳျခင္းကုိလည္း အတိအက် သမုိင္းအေထာက္အထားႏွင့္ ေျပာျပႏုိင္သူမရွိေပ။ သုိ ့ေၾကာင့္ ဖားစည္ႏွင့္ပတ္သက္၍ အယူအဆ အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိၾကသည္။ အသုံးျပဳျခင္း၊ အမ်ဳိးအမည္၊ တန္ဘုိးသတ္မွတ္ျခင္းလည္း ေဒသအလုိက္ ကြဲျပားျခင္းရွိ၏။ သုိ ့ရာတြင္ ဖားစည္ကုိ အျမတ္တႏုိးထားျခင္း၊ ေလးစားၾကည္ညဳိျခင္းတုိ ့မွာ ကရင္လူမ်ဳိးႏြယ္စုတြင္ တူညီေနၾကသည္။
သမုိင္းအရ ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ ့မေရာက္မီ တရုတ္ျပည္ ယူနန္ေျမာက္ပုိင္းေဒသတြင္ ေနထုိင္ခဲ့ဘူးၾကသည္။ ထုိေဒသမွေနထုိင္ေသာ လ၀လူမ်ဳိး၊ ၀လူမ်ဳိးတုိ ့ႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ၿပီး ဖားစည္သြန္းလုပ္ေသာ အတတ္ကုိ တတ္ေျမာက္လာၾကသည္ဟု ဆုိသည္။
မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ ဖားစည္ကုိ ကရင္လူမ်ဳိးစုအႏြယ္တုိ ့က အသုံးျပဳျခင္းရွိသည့္အျပင္ အေရွ ့အာရွ တရုတ္ျပည္နယ္စ ယုိးဒယား၊ မာန္ဂြန္လီးယား၊ ေလာ၊ ကေမၻာဒီးယား၊ အင္ဒုိနီးရွားတုိ ့တြင္ ဖားစည္မ်ားကုိ ေတြ ့ရွိႏုိင္သည္။ ဖားစည္၏ မူလအစ သြန္းလုပ္ရာဌာနမွာ ကေမၻာဒီးယားျပည္တြင္ ျဖစ္သည္ဟု သုေတသီအခ်ဳိ ့က ဆုိသည္။ မည္သုိ ့ပင္ျဖစ္ေစ ဖားစည္ကုိ ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့က လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္က အသုံးျပဳခဲ့ေၾကာင္း ေတးကဗ်ာ၊ လကၤာ၊ သီခ်င္းမ်ား သီကုံးထားျခင္း ရွိေလသည္။

ဖားစည္အမ်ဳိးအမည္
ဖားစည္သမုိင္းအစကုိ အတိအက်ဆုိရန္ ခက္ခဲေသာ္လည္း မ်က္ေမွာက္ တည္ရွိေနေသာ ဖားစည္ အမ်ဳိးအမည္ အေခၚအေ၀ၚအရ ၀လူမ်ဳိးတုိ ့က အမ်ားအျပား သြန္းလုပ္ေၾကာင္း ထင္ရွားေနသည္။ မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ ဖားစည္အမ်ဳိးအမည္ ခုႏွစ္မ်ဳိးရွိသည္ကုိ ေအာက္ပါအတုိင္း ေတြ ့ရွိရသည္။
(၁) ကႅဳိးယူမူး ။ (မဲေခါင္ျမစ္ဖ်ားရွိ အမ်ဳိးသမီးမ်ား သြန္းေသာ ဖားသည္။) “ကႅဳိး”မွာ ဖားစည္ျဖစ္ၿပီး “ယူမူး”မွာ မဲေခါင္ျမစ္ဖ်ားတြင္ ေနထုိင္ၾကေသာ အမ်ဳိးသမီးဟူ၍ အဓိပၸာယ္ရ၏။
(၂) ကႅဳိးယူခြါး ။ (မဲေခါင္ျမစ္ဖ်ားရွိ အမ်ဳိးသားတုိ ့ လြန္းေသာ ဖားသည္။) “ယူခြါး”၏အဓိပၸာယ္မွာ မဲေခါင္ျမစ္ထ်ားေဒသရွိ အမ်ဳိးသားမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
(၃) ကႅဳိးက၀ါမူး ။ (၀ အမ်ဳိးသမီး သြန္းေသာ ဖားစည္။) “က၀ါ”၏ အဓိပၸာယ္မွာ ၀လူမ်ဳိး ျဖစ္ၿပီး “မူး”မွာ အမ်ဳိးသမီး ျဖစ္၏။
(၄) ကႅဳိးက၀ါခြါး ။ (၀ အမ်ဳိးသား သြန္းေသာ ဖားစည္။) “ခြား”၏ အဓိပၸာယ္မွာ အမ်ဳိးသား ျဖစ္၏။
(၅) ကႅဳိးရႈိေ၀မူး ။ (ပုိးကရင္အမ်ဳိးသမီးတုိ ့ သြန္းေသာ ဖားစည္)“ရႈိ” ပုိးကရင္ျဖစ္၍ “မူး”မွာ အမ်ဳိးသမီးျမစ္၏။
(၆) ကႅဳိးရႈိေ၀ခြား ။ (ပုိးကရင္အမ်ဳိးသားတုိ ့ သြန္းေသာ ဖားစည္) “ခြား”၏အဓိပၸာယ္မွာ အမ်ဳိးသားျဖစ္သည္။
(၇) ကႅဳိးယူေကာ္တယ္ ။ (ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ သြန္းေသာ ဖားစည္)
ကရင္ေရွးေဟာင္း ေတးကဗ်ာ၊ လကၤာ၊ သီခ်င္းမ်ားအရ ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြင္းသုိ ့ ေရာက္ရွိ အေျခခ်ျခင္း မရွိမိကပင္ ဖားစည္ကုိ သြန္းလုပ္သုံးစြဲေၾကာင္း အဆုိရွိသည္။ ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့၏ ေတးကဗ်ာ၊ လကၤာ၊ ပုံျပင္မ်ားတြင္ ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့သည္ မံေခါင္ျမစ္ဖ်ားခံရာေဒသတြင္ ေနထုိင္ခဲ့ဘူးေၾကာင္းလည္း ေရွးလူႀကီးမ်ားစကားအရ မွတ္သားခဲ့ဘူးသည္။
ဖားစည္ႏွင့္ ဖားစည္သြန္းလုပ္မႈ
ေယဘုယ်အားျဖင့္ ဖားစည္ကုိ သတၱဳျဖင့္ သြန္းလုပ္ဝၾကသည္ဟု နားလည္ထားၾကသည္။ ဖားစည္သြန္းလုပ္ျခင္းကုိ တတ္သိနားလည္သူတုိ ့က ပဥၨရူပေခၚ သတၱဳငါးမ်ဳိးျဖစ္ေသာ ေရႊ၊ ေငြ၊ ေၾကးနီ၊ ခဲႏွင့္ သြပ္တုိ ့ျဖင့္ သြန္းလုပ္ရသည္ဆုိ၏။ ဖားစည္၏ မည္ဟီးအသံ သာယာစူးရွမႈအရ ထုိအဆုိသည္ မွန္ကန္ႏုိင္ေပသည္။
ဖားစည္၏အသံသည္ သာယာ၍ ေအးျမသည္။ ၿငိမ့္ေညာင္းျခင္းျဖစ္ေသာ္လည္း အသံလႈိင္းမ်ား ေ၀းစြာလြင့္၍ေျပးသည္။ လွ်ဳိၾကား ၿမဳိင္ေၾကာတြင္ တီးခတ္ပါက အသံပုိ၍ေျပးသည္။ ေတာေတာင္မ်ား ရွင္းေနလွ်င္ အသံမွာ ဟိန္း၍ ရွည္လ်ားေနသည္။ ေရွးအခါက စာဆုိမ်ားအရ ဖားစည္သံသည္ သုံးယူဇနာ အေ၀းကပင္ ၾကားႏုိင္သည္ဆုိ၏။ ဖားစည္၏လုိခ်င္ေသာအသံ၊ အသံလြင္လြင္ေလး ျဖစ္ေစရန္မွာ ပဥၨရူပေခၚ သတၱဳငါးမ်ဳိးကုိ အခ်ဳိးက် သြန္းလုပ္ႏုိင္မွသာ ရရွိႏုိင္သည္ ဆုိၾကသည္။
 ဖားစည္အမွတ္အသား
ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့၏ ဖားစည္သည္ တဖက္ပိတ္ ဖားစည္ျဖစ္သည္။ မ်က္ႏွာျပင္သာ အပိတ္ရွိၿပီး ဖင္ပုိင္းတြင္ ဖြင့္ထားေလသည္။ ဖားစည္မ်က္ႏွာျပင္ ကုိယ္ထည္တုိ ့တြင္ ေရာစပ္ထားေသာ သတၱဳတုိ ့ျဖင့္ သြန္းလုပ္ထားျခင္း ျဖစ္သည္။ ဖားစည္ဟူ၍ ျမန္မာအသုံးအႏႈန္းအရ ေခၚေ၀ၚျခင္းျဖစ္ေသာ္လည္း ဖားသေရတုိ ့ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ အျခားသားေရတုိ ့ျဖင့္လည္းေကာင္း က်က္ထားျခင္း မရွိေခ်။
ဖားစည္၏ မ်က္ႏွာအလယ္တြင္ လင္းေရာင္ျခည္ ျဖာတန္းေနသည္ကုိ ေတြ ့ရသည္။ ေရာင္ျခည္ေျခာက္သြယ္မွ ၁၂ သြယ္အထိ ရွိသည္ကုိ ေတြ ့ႏုိင္သည္။ ေရာင္ျခည္ျဖာတန္းေနေသာ အေပၚနားတြင္ စက္၀ုိင္းအရစ္မ်ားရွိသည္။ စက္၀ုိင္းမွာ ေျခာက္ခုမွ ကုိးခုအထိ ရွိတတ္သည္။ စက္၀ုိင္းတစ္ခုႏွင့္ တစ္ခုအၾကားတြင္ သြန္းလုပ္သူ ပန္းခ်ီဆရာ၊ ပန္းပုဆရာတို ့က ျပည့္စုံလွပေစရန္ ငါးရုပ္၊ ငွက္ရုပ္၊ ပန္းပြင့္မ်ား စိတ္သန္သလုိ ေဖာ္ေလ့ရွိသည္။ ဖားစည္၏မ်က္ႏွာျပင္ဆုိအပ္ေသာ အနားပတ္လည္တြင္ ဖားရုပ္မ်ား ေလးေနရာစီ၍ ထားရွိသည္။ ဖားရုပ္မ်ားမွာ လက္ယာရစ္၍ တစ္ေကာင္ႏွင့္တစ္ေကာင္ လုိက္ေနဟန္ သရုပ္ေဖာ္ထားသည္။ တစ္ေကာင္ထပ္ ဖားစည္ဆုိပါက ဖားေလးေကာင္ရွိသည္။ သုံးေကာင္ထပ္ ဖားစည္ဆုိလွ်င္ ဖားဆယ့္ႏွစ္ေကာင္ ရွိမည္ျဖစ္သည္။
ဖားစည္၏ ကုိယ္ထည္ပုိင္းတြင္ စက္၀ုိင္းႏွင့္ အရုပ္အမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ မြမ္းမံျခယ္သထားသည္။ ကုိယ္ထည္ေအာက္ပုိင္း ႏႈတ္ခမ္းတြင္ ဆင္ရုပ္၊ ခရုရုပ္လုံးမ်ား တပ္ဆင္ထားသည္။ ဆင္ရုပ္ေအာက္နားတြင္ ဆင္ေခ်းတုံးမ်ားကုိလည္း ေတြ ့ရတတ္သည္။ အခ်ဳိ ့ေသာ ဖားစည္တြင္ ဆင္ရုပ္ႏွင့္ ခရုရုပ္မ်ားမွာ အဆင္းပုံ႑ာန္ရွိၿပီး အခ်ဳိ ့က အတက္ပုံ႑ာန္ရွိသည္။ အခ်ဳိ ့မွာ မည္သည့္အရုပ္မွ် မပါရွိသည္ကုိလည္း ေတြ  ့ရသည္။ ဤသည္မွာ သြန္းလုပ္သူ ပန္းခ်ီဆရာ၊ ပန္းပုဆရာတုိ ့အလုိေတာ္အရ ျဖစ္ဟန္ရွိသည္။
‘ဖားေအာ္လွ်င္ မုိးရြာ၊ မုိးရြာလွ်င္ ငါးက်၊ ငါးက်ေတာ့ ေရႀကီး၊ ေရႀကီးမွ ဆင္သစ္ဆြဲ၊ ဆင္သစ္ဆြဲမွ သစ္က်၊ သစ္က်မွ ျပည့္၀’ဟူေသာ စကားစုအတုိင္း ဖားစည္မ်က္ႏွာျပင္ႏွင့္ ကုိယ္ထည္ကုိ ဖားရုပ္၊ ငါးရုပ္၊ ဆင္ရုပ္၊ အမွတ္အသား ျဖစ္လာသည္ဟု အခ်ဳိ ့လူႀကီးမ်ားက ဆုိၾကေပသည္။
 အရုပ္မ်ား၏အဓိပၸာယ္
ဖားစည္မ်က္ႏွာျပင္ ကုိယ္ထည္တုိ ့တြင္ အရုပ္မ်ားေဖာ္မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ထူးျခားခ်က္အျဖစ္ အဓိပၸာယ္ေဖၚ၍ ေကာက္ခ်က္ခ်သည္။ ဖားစည္မ်က္ႏွာျပင္ ေရာင္ျခည္ျဖာျခင္းသည္ ရဲရင့္တည္ၾကည္စြာ ရွိေနျခင္းျဖစ္သည္။ ဖားရုပ္မွာ ဖားသတၱ၀ါတုိ ့သည္ ေရတြင္လည္းေကာင္း၊ ကုန္းတြင္လည္းေကာင္း က်က္စားသြားလာႏုိင္သည္။ ဖားစည္ကုိ ပုိ္င္ဆုိင္သူသည္ ကရင္စကားျဖစ္ေသာ ‘ေလေလ့ထီ ထီ့ထဘာ၊ ေလေလ့ခြန္ ့ ခြန္ ့ ထဘာ’စကားအတုိင္းေရလမ္းတြင္ သြားလာ၍ျဖစ္ေစ၊ ကုန္းလမ္းတြင္ သြားလာ၍ျဖစ္ေစ ေစာင္မျခင္းခံရၿပီး ေဘးကင္းရန္ရွင္း၍ ကုန္းေျမပုိင္ရွင္၊ ေရေျမပုိင္ရွင္အျဖစ္ တုိးတက္ႀကီးပြားႏုိင္ေသာ အဓိပၸာယ္ေဆာင္သည္။
ဆင္ရုပ္ကုိ ေဖာ္ထားျခင္းသေဘာမွာ ဆင္တုိ ့မည္သည္ ကုန္းသတၱ၀ါတြင္ အားအင္အႀကီးမားဆုံးျဖစ္သည္။ လူသားတုိ ့၏ အက်ဳိးကုိ အမ်ားဆုံးေဆာင္ႏုိင္ေသာ ရတနာတစ္ပါးျဖစ္သည္။ ဆင္ရုပ္ပါေသာ ဖားစည္ပုိင္ရွင္သည္ ၾသဇာတိကၠမရွိၿပီး ပစၥည္းကုံလုံႂကြယ္၀၍ လူအမ်ား အက်ဳိးေဆာင္ႏုိင္ေသာ ပုဂၢဳိလ္ျဖစ္လာႏုိင္၏။
ထုိ ့အတူ ခရုရုပ္သည္ ကုန္း၊ ေရ ႏွစ္ဌာနတုိ ့တြင္ ေနႏုိင္ေသာသတၱ၀ါျဖစ္သည္။ ရာသီခ်ိန္ခါမေရြး ရွာေဖြရရွိႏုိင္ၿပီး မ်ဳိးဆက္မျပဳန္းႏုိင္ေသာ သတၱ၀ါတစ္မ်ဳိးျဖစ္သည္။ မဂၤလာယူရာတြင္ ခရုသင္းမႈတ္၍ အသုံးျပဳရသကဲ့သုိ ့ဖားစည္ပုိင္ရွင္သည္လည္း ထာ၀စဥ္ မဂၤလာက်က္သေရတုိးႏုိင္သည္ဟု အဓိပၸာယ္ေဆာင္ေလသည္။ အျခားျခားေသာ အရုပ္ပန္းခ်ီမ်ားလည္း သူ ့အဓိပၸာယ္ႏွင့္သူ ေဆာင္၍ ရွိေနမည္ ျဖစ္၏။
 
ဖားစည္၏ တန္ဖုိး
ကရင္လူမ်ဳိးမ်ား ဖားစည္တန္ဖုိး သတ္မွတ္ခ်က္သည္ ဖားအေရအတြက္ကုိ အေျခခံထားၾကသည္။ ပုိးကရင္စကားတြင္‘ကႅဳိးလဖလုံး ေစသန္ ့ေဖာင္း’ဟူ၍ ရွိသည္။ အဓိပၸာယ္မွာ ဖားစည္တစ္လုံး ေငြသုံးရာ တန္ဖုိးထားသည္။ ဖားတစ္ေကာင္ထပ္ ဖားစည္ကုိ ေငြသားတစ္ရာ၊ ဖားႏွစ္ေကာင္ထပ္ ႏွစ္ရာ၊ ဖားသုံးေကာင္ထပ္ သုံးရာ စသည္ျဖင့္ သတ္မွတ္ေလ့ရွိသည္။
အခ်ဳိ ့ေသာေဒသတြင္ ဖားစည္မ်က္ႏွာျပင္ အက်ယ္အ၀န္းကုိ လုိက္၍ တန္ဖုိး သတ္မွတ္ၾကသည္။ ဖားစည္အႀကီး၊ အေသး၊ အလတ္ တန္ဖုိးထားသည့္ သေဘာျဖစ္သည္။ ဖားစည္၏မ်က္ႏွာျပင္ကုိ လက္သီးဆုပ္ျဖင့္ တုိင္းတာ၍ လက္သီးဆုပ္ ႏွစ္ဆုပ္မွ ေျခာက္ဆုပ္အထိရွိလွ်င္’စီမံ’ဖားစည္အျဖစ္ သတ္မွတ္ၾကသည္။ တခ်ဳိ ့က ဖားစည္သြန္းလုပ္ေသာ ပစၥည္းတန္ဖုိး အသံသာယာမႈကုိလုိက္၍ တန္ဖုိး သတ္မွတ္ျခင္းလည္း ရွိသည္။ ေရွးအခါက အသံအလြန္သာယာေသာ ဖားစည္ကုိ တန္ဖုိးေငြ ၁၀၀၀(တစ္ေထာင္)အထိ အလြန္ည့ံဖ်င္းလွ်င္ တန္ဖုိးေငြ ၁၀၀(တစ္ရာ)အထိ ရွိသည္ဟု ဆုိၾကသည္။
ဖားစည္တန္ဖုိး သတ္မွတ္ခ်က္မွာ အမ်ဳိးမ်ဳိးကြဲျပားေလ့ရွိေသာ္လည္း အမ်ားစု သတ္မွတ္ခ်က္မွာ ဖားစည္ေပၚတြင္ တပ္ဆင္ထားေသာ ဖားအေရအတြက္ကုိလုိက္၍ တန္ဖုိး သတ္မွတ္ၾကသည္။ အခ်ဳိ ့ ေသာေဒသတြင္ ျပစ္ဒဏ္က်ဴးလြန္ေသာသူကုိ ေလ်္ေၾကးေပးရာတြင္ ဖားစည္တစ္လုံးကုိ တန္ဖုိးေငြသုံးရာျဖင့္လည္းေကာင္း၊ မဂၤလာေၾကး တင္ေတာင္းရာမွာလည္း ဖားစည္တစ္လုံးကုိ ေငြသုံးရာျဖင့္လည္းေကာင္း တန္ဖုိး ဆုံးျဖတ္ေလ့ရွိသည္။

ၾကန္စုံ ဖားစည္
ဖားစည္တစ္လုံးသည္ ၾကန္စုံလကၡဏာႏွင့္ ျပည့္စုံျခင္း ရွိ မရွိကုိ သိရွိႏုိင္ရန္ ဖားစည္သြန္းလုပ္ရာတြင္ ေရာစပ္ေသာ သတၱဳအမ်ဳိးအစား၊ စည္မ်က္ႏွာျပင္ ကုိယ္ထည္တုိ ့တြင္ ပါရွိေသာ အရုပ္မ်ား ျပည့္စုံမႈ ရွိ မရွိအေပၚတြင္ သတ္မွတ္ၾကသည္။ သုိ ့ရာတြင္ ဖားစည္သြန္းလုပ္ရာတြင္ သတၱဳေရာစပ္မႈမွာ အခ်ဳိးအစား ခြဲထားရန္ မလြယ္ကူလွသျဖင့္ ဖားစည္ေပၚတြင္သာ ရွိေသာ အရုပ္အမွတ္အသားမ်ားကုိ အကဲျဖတ္ သတ္မွတ္ႏုိင္ၾကသည္။ ၾကန္စုံဖားစည္တြင္ ရွိအပ္ေသာ အဂၤါရပ္မွာ -
(၁) ဖားရုပ္ သုံးေကာင္ထပ္ အမ်ဳိးအစားျဖစ္ျခင္း၊
(၂) ဖားရုပ္မ်ားသည္ လက္ယာရစ္၍ တစ္ေကာင္ႏွစ္တစ္ေကာင္ မ်က္ႏွာျပဳ လုိက္ေနျခင္း၊ အနည္းဆုံး ၁၂ ေကာင္ ပါရွိျခင္း၊
(၃) ဖားစည္မ်က္ႏွာျပင္အလယ္တြင္ ဆယ့္ႏွစ္သြယ္ေသာ ေရာင္ျခည္ ျဖာတန္းေနျခင္း၊
(၄) ဖားစည္မ်က္ႏွာျပင္ အ၀ုိင္းအရစ္မ်ား အစိပ္အက်ဲ မွန္ကန္ျခင္း၊ အနည္းဆုံး စက္၀ုိင္း ေျခာက္ခု ရွိျခင္း၊
(၅) ဖားစည္အထက္ ႏွစ္ဖားေပါက္ႏွင့္တန္း၍ ကို္ယ္ထည္ေပၚတြင္ ဆင္သုံးေကာင္ရုပ္၊ ခရုသုံးေကာင္ရွိျခင္၊
(၆) အသံမ်ားလြင္၍ သာယာေအးျမျခင္း စသည္မ်ား ျဖစ္သည္။
ဖားစည္ဖုိ ဖားစည္မ
အခ်ဳိ ့ေသာေဒသတြင္ ဖားစည္ကုိ အဖုိအမဟူ၍ ခြဲျခားထားသည္။ သုိ ့ရာတြင္ အဖိုအမကုိ တိတိက်က် ခြဲျခားသတ္မွတ္ျခင္းကား မပါရွိေခ်။ မ်က္ႏွာျပင္က်ယ္ၿပီး အလ်ားရွည္ေသာ္ ဖားစည္ဖုိဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ပုပုပ်ပ်ရွိေသာ ဖားစည္ကုိ ဖားစည္မဟူ၍လည္းေကာင္း ေယဘုယ်သတ္မွတ္ၾကသည္။
ဖားစည္ဖုိသည္ မ်က္ႏွာျပင္အ၀တြင္ ဖားရုပ္မ်ား အျပည့္အစုံရွိသည္။ ကုိယ္ထည္ႏွင့္ခါးပုိင္းတုိ ့တြင္လည္း ဆင္ရုပ္၊ ငါးရုပ္မ်ား၊ ခရုရုပ္မ်ားရွိသည္။ ဖားစည္အမမွာမူ ရုိးရုိးဖားစည္ကဲ့သုိ ့ပင္ ရွိေနၿပီး ကုိ္ယ္ထည္မွာ တပုိင္းျပတ္၍ ဖားစည္ဖုိကဲ့သုိ ့အလ်ားရွည္ျခင္းမရွိဟူ၍ အခ်ဳိ ့က ဆုိၾကသည္။
အခ်ဳိ ့က ဖားစည္ အဖုိအမကုိ အသံျဖင့္ ခြဲျခားျခင္းလည္း ရွိ၏။ ဖားစည္အမသည္ အသံလြင္၍ ေအးခ်မ္းသည္။ ဖားစည္အဖုိသည္ အသံမွာ ဟိန္း၍စူးရွသည္။ ထုိဖားစည္မ်ဳိးကုိ စစ္ထြက္ရာတြင္ အသုံးျပဳေလ့ရွိၿပီး စစ္ထြက္ ဖားစည္ဟူ၍လည္း ေခၚၾကသည္။ အခ်ဳိ ့က စစ္ထြက္ဖားစည္ကုိ ေဇယ်ာ ဖားစည္ဟုလည္းေကာင္း အမည္ေပးထားလ်က္ ရွိသည္။ ထုိဖားစည္မ်ဳိးသည္ နယ္စား ၿမဳိ ့စားတုိ ့သာ ထားရွိေလသည္။
 မဂၤလာဖားစည္ႏွင့္ အမဂၤလာဖားစည္
ဖားစည္အဖုိ ဖားစည္အမ ခြဲျခားထားရွိသလုိ မဂၤလာဖားစည္၊ အမဂၤလာဖားစည္ဟူ၍လည္း သတ္မွတ္ထားျခင္း ရွိေပသည္။ ဖားစည္မ်က္ႏွာျပင္ရွိ ဖားရုပ္မ်ားသည္ လက္ယာရစ္ၿပီး တစ္ေကာင္ႏွစ္တစ္ေကာင္ မ်က္ႏွာမူ၍ လုိက္ေနၾကဟန္ သြန္းလုပ္ထားျခင္းကုိ မဂၤလာဖားစည္ဟူ၍ သတ္မွတ္ၾကသည္။ မဂၤလားဖားစည္၏ ဖားရုပ္မ်ား အေနအထားသည္ ဦးေဆာင္မႈရွိျခင္း၊ ေခါင္းေဆာင္မႈေပးျခင္း၊ ညီညြတ္မႈရွိျခင္းကုိ ျပသည္။ မဂၤလာဖားစည္သည္ မဂၤလာရွိေသာ ေန ့ထူးေန  ့ ျမတ္ျဖစ္သည့္ ထိမ္းျမားလက္ထပ္ပြဲ၊ ေကာက္ဦးစားပြဲ၊ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္၊ လူမႈေရးရာအလွဴပြဲေတာ္မ်ား၊ ေပ်ာ္ပြဲရႊင္ပြဲမ်ားတြင္ တီးခတ္ေလ့ရွိသည္။
အမဂၤလာ ဖားစည္သည္ ဖားရုပ္မ်ား မ်က္ႏွာခ်င္းဆုိင္ေနလ်က္ ရွိတတ္သည္။ ေသါးကြဲေနျခင္း၊ ရန္ေစာင္ေနျခင္းႏွင့္ ညီညြတ္မႈမရွိျခင္းကုိ ျပသည္။ အမဂၤလာ ဖားစည္ဟူ၍ အမည္တပ္ေခးျခင္းႏွင့္အတူ အသုဘမ်ား၊ အရုိးေကာက္ပြဲမ်ား အျခားေသာ အမဂၤလာကိစၥတုိ ့တြင္ တီးခတ္ေလ့ရွိသည္။
မဂၤလာဖားစည္၊ အမဂၤလာဖားစည္ကုိ ေအးေသာဖားသည္၊ ပူေသာဖားစည္ဟူ၍လည္း ေခၚဆုိၾကသည္။ ေအးေသာဖားစည္သည္ အိမ္၌ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေက်ာင္း၌ေသာ္လည္းေကာင္း ျမင့္ျမတ္ေသာေနရာတြင္ ခ်ိတ္ဆြဲထားေလ့ရွိၿပီး မျပတ္ပူေဇာ္ပသၾကသည္။ ပူေသာဖားစည္သည္ အိမ္ေပၚတင္မိလ်င္ ေဘးဒုကၡက်ေရာက္တတ္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ ရြာအျပင္ရွိ လုံျခဳံေသာေနရာတြင္ သိမ္းဆည္းထားေလ့ရွိသည္။

အသုံးျပဳျခင္း
ကရင္လူမ်ဳိးတို ့သည္ ဖားစည္ကုိ အလြန္ကုိ တန္ဖုိးထားၿပီး အမ်ဳိးသား အထိမ္အမွတ္အျဖစ္ သတ္မွတ္သည့္အေလ်က္ ေလးစားစြာ အိမ္ေပၚ ျမင့္ျမတ္ေသာေနရတြင္ သိမ္းဆည္းထားေလ့ရွိသည္။ ဖားစည္ကုိ ခ်ိန္ခါမေရြး တီးခတ္ျခင္း မျပဳရေခ်။ ၀ါေခါင္လ လက္ခ်ည္မဂၤလာ(ေအာင္းလာေခါက္ခုိင္စူး)ျပဳလုပ္သည့္အခါ သၾကၤန္အတာကူးေသာအခါ သီတင္းကြ်တ္ပြဲေတ္မ်ား က်င္းပေသာအခါ စေသာ ဘာသာေရးပြဲေတ္၊ မဂၤလာပြဲေတာ္ က်င္းပေသာအခါတြင္ တီးခတ္ေလ့ရွိသည္။
ထုိ ့အျပင္ ဆုိခဲ့သည့္အတုိင္း မဂၤလာေၾကး တင္ေတာင္းရတြင္လည္း ဖားစည္တစ္လုံးကုိ တန္ဖုိးေငြ သုံးရာေက်ာ္ သတ္မွတ္ၿပီး အသုံးျပဳျခင္းလည္း ရွိသည္။ အခ်ဳိ ့ေသာေဒသတြင္ တရားစီရင္ ဆုံးျဖတ္ရာ၌ အမႈငယ္ အမႈႀကီးအလုိက္ ဖားစည္ကုိ ေလ်ာ္ေႀကးအျဖစ္ အသုံးျပဳျခင္းလည္း ရွိသည္။
ဖားစည္သည္ တန္ဖုိးျမင့္ျမတ္ၿပီး မဂၤလာ စည္ေတာ္ခ်ိန္တစ္မ်ဳိးျဖစ္သျဖင့္ ပစၥည္းဥစၥာ ဓနႂကြယ္၀သူမ်ား အႀကီးအကဲမ်ားတုိ ့သာ ထားရွိႏုိင္ၾကေလသည္။ အေရွ ့ပုိးကရင္တုိ ့ စကားတရပ္တြင္ “ေဒါက္ပုိင္ေဒးကႅဳိး ေဒေစ”ေငြေၾကးႏွင့္ ဖားစည္ရတနာ ျပည့္စုံသည္ဟူ၍ တင္စားေလ့ရွိသည္။

ေရႊဖားစည္ ေငြဖားစည္
ဖားစည္ကုိ ေရြဖားစည္၊ ေငြဖားစည္ဟူ၍ ေခၚေ၀ၚျခင္းရွိေသာ္လည္း စင္စစ္တြင္ ေရြအတိျဖင့္ သြန္းလုပ္ေသာ ဖားစည္၊ ေငြအတိျဖင့္ သြန္းလုပ္ေသာ ဖားစည္ဟူ၍ သက္ေသမရွိပါေခ်။ ဖားစည္ကုိ သြန္းလုပ္ရာတြင္ ေရႊကုိ အဓိကထားၿပီး ဖားစည္၏ အရစ္မ်ားကုိ ေရႊျဖင့္ ေဖၚထားျခင္းကို ကရင့္အေခၚ “ကႅဳိးထြန္ ့”ေရႊဖားစည္ ျဖစ္သည္။ ထုိ ့အတူ ဖားစည္၏အရစ္မ်ားကို ေငြျဖင့္သြန္းလုပ္လွ်င္“ကႅဳိး”ေငြဖားစည္ ျဖစ္သည္။
ထုိ ့အတူ ပဥၥရူပျဖစ္ေသာ သတၱဳငါးမ်ဳိးျဖင့္ အခ်ဳိးက် ေရာစပ္ၿပီး သြန္းလုပ္ေသာ ဖားစည္ကုိ “ကႅဳိးထြန္း” သလြဲဖားစည္ (၀ါ) ေၾကးဖားစည္ဟူ၍လည္း ရွိေပသည္။ မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ ေၾကးဖားစည္ကုိသာ အမ်ားအျပား ေတြ ့ရွိႏုိင္သည္။

ဖားစည္တီးခတ္နည္း
ဖားစည္တီးခတ္ရာတြင္ လက္ယာဖက္လက္က ဖားစည္မ်က္ႏွာျပင္ကုိ ထုၿပီး လက္၀ဲဖက္လက္တြင္ တုတ္ပါးပါးတစ္ေခ်ာင္း သုိ ့မဟုတ္ ႏွီးစည္းျဖင့္ ဖားစည္တြင္သုိ ့သွ်ဳိသြင္းၿပီး တီးခတ္ရသည္။ လက္ႏွစ္ဖက္စလုံး တီးခတ္ပါမွသာ တီးခတ္နည္း မွန္ကန္ႏုိင္သည္။ မဂၤလာလည္းရွိသည္။ တီးခတ္နည္း မမွန္ပါက ထိခုိက္တတ္သည္ဟု အယူအဆရွိသည္။ အခ်ဳိ ့ေသာေဒသတြင္ အေၾကာင္းမရွိဘဲ တီးခတ္ပါက ရြာတြင္းရွိ ေနထုိင္ၾကသူမ်ား ေသေၾကပ်က္စီးတတ္သည္ဟု အယူအဆရွိၿပီး အေၾကာင္းမဲ့ တီးခတ္ျခင္းမျပဳရန္ အထူး တားျမစ္ထားၾကသည္။
ဒုံးကေသာအခါတြင္ ဖားစည္၊ လင္းကြင္း၊ ေမာင္း၊ ႏွဲတုိ ့ျဖင့္ တြဲဖက္၍ တီးခတ္ၾကသည္။ ဤအခါတြင္ ဖားစည္သည္ ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့၏ တူရိယာတစ္မ်ဳိး ျဖစ္သားေလသည္။ ဆယ့္ရွစ္လက္မအရြယ္ရွိေသာ ဖားစည္၊ ဆယ္ႏွစ္လက္မ အရြယ္ရွိေသာ ဖားစည္၊ လင္းကြင္း၊ အ၀ ဆယ့္ႏွစ္လက္မရွိေသာ အုိးစည္ႏွင့္ ဆယ္လက္မအရြယ္ရွိေသာ ေမာင္းတုိ ့ျဖင့္ တြဲဖက္၍တီးလွ်င္ လုိက္ဖက္ညီညြတ္ၿပီး သာယာေသာအသံမ်ား ရွိဟည္ဟု ဆုိၾကသည္။
 ဖားစည္၏ အတိတ္နိမိတ္
ဖားစည္သည္ တစ္ခါတစ္ရံ အေရမ်ား စိမ့္ထြက္လာတတ္သည္။ ယင္းကုိ ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့က ဖားစည္ မ်က္ရည္ယုိထြက္၍ ငုိသည္ဟု ယူဆၾကသည္။ ထုိသုိ ့ျဖစ္လာလွ်င္ ဖးစည္ကုိ ပူေဇာ္ပသၾကသည္။
ဖားစည္ကုိ အနည္းဆုံး တစ္ႏွစ္တစ္ႀကိမ္ ပူေဇာ္ပသ ေကြ်းေမြးရသည္။ အိမ္၌ထားရွိေသာ ဖားစည္သည္ မည္သူမွ် မတီးခတ္ဘဲ အလုိလုိ ျမည္လာပါက ရြာတြင္ ရြာသးတစ္ဦးတစ္ယာက္ ေသဆုံးေတ့မည္ျဖစ္ေၾကာင္း နိမိတ္ျပသည္ဟု ဆုိေလသည္။ နိမိတ္ျပသည့္အတုိင္း ျဖစ္ေလ့ရွိသည္ဟု လူႀကီးမ်ားက ဆုိၾကသည္။ သုိ ့ေၾကာင့္ ဖားစည္ အလုိလုိ အသံျမည္လာပါက စားေသာက္ဖြယ္တုိ ့ျဖင့္ ပူေဇာ္ပသၾကေလသည္။ အခ်ဳိ ့ေဒသတြင္ မဂၤလာဖားစည္ကုိ တစ္ခါတီးလွ်င္ ရြာသား တစ္ေယာက္ ေသတတ္ေသာ ဖားစည္ ရွိဖူးေၾကာင္း ေရွးလူႀကီးမ်ားက ဆုိၾကသည္။ ထုိဖားစည္မ်ဳိးကုိ ရြာတြင္ မထားရွိၾကဘဲ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားသုိ ့ လွဴဒါန္းလုိက္ၾကၿပီး ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားက ပရိတ္ရြတ္ အစြဲမ်ား ခြ်တ္ေပးျခင္းျဖင့္ ျပန္လည္မြန္ျမတ္လာသည့္ ဖားစည္မ်ားလည္း ရွိေၾကာင္း သိရွိရသည္။

မ်က္ေမွာက္ေခတ္
မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ ဖားစည္သည္ အလြန္ရွားပါးလာေသာ အမ်ဳိးသားယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္ ပစၥည္းတစ္ခု ျဖစ္ေလသည္။ ဖားစည္သြန္းလုပ္ျခင္း အတတ္ကုိလည္း တတ္ေျမာက္သူမ်ား မရွိသေလာက္ ျဖစ္ေနသည္။ ေရွးအခါက မဂၤလာေၾကးအျဖစ္ တင္ေတာင္းျခင္း၊ တရားစီရင္ရာတြင္ ေလ်ာ္ေၾကးအျဖစ္ တန္ဖုိးသတ္မွတ္ျခင္း ရွိေသာ္လည္း ယခုအခါတြင္ ကရင္ရြာတုိင္းပင္ ရွာေဖြ၍ မေတြ ့ရွိႏုိင္ေတာ့ေခ်။ ေနာင္အခါတြင္ ဖားစည္သည္ ရွိခဲ့ဘူးျခင္းသာ ၾကားသိရၿပီး မ်က္ျမင္ကုိယ္ေတြ ့ အသုံးျပဳခဲ့ေသာ ေႏွာင္းေခတ္လူငယ္မ်ား လက္တြင္ တည္ရွိႏုိင္ေတာ့မည္မဟုတ္ေခ်။
ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့၏ အမ်ဳိးသား အထိမ္းအမွတ္ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္အျဖစ္ တည္ရွိခဲ့ေသာ ဖားစည္သည္ လူမ်ဳိးႏွင့္အတူ ဆက္လက္တည္တံ့ႏုိင္ရန္ ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့က ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းျခင္း၊ ဆက္လက္သြန္းလုပ္ျခင္းကုိ အားထုတ္ျပဳလုပ္သင့္ေၾကာင္း ဆႏၵျပဳလုိပါေပသည္။

မန္းသင့္ေနာင္ (ေကာ့ကရိတ္)
အေရွ ့ပုိးကရင္ သမုိင္းစာအုပ္မွ ေကာက္ႏႈတ္ေဖၚျပထားသည္။
ဖါးစည္သံ

0 ความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น