ကရင္အမည္နာမႏွင့္အဓိပၸါယ္
“ပြါ”ဟူသည္ တုိ႔၊ ငါတုိ႔ ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ “ကေညာ”ဟူသည္ လူ-“မႏုႆ”၊ မႏုႆဇတ္ ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ “ကေညာ”ဟူေသာ အမည္ကုိ သမထ-ဟူ၍လည္း အလြယ္သျဖင့္ ေခၚ၏။ “ပြာကေညာ”ဟူသည္ လူျဖစ္သည္ (သုိ႔မဟုတ္)လူ႔မ်ဳိးႏြယ္ ျဖစ္သည္ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ (တနည္းအားျဖင့္)ရွင္းရွင္းေျပာရေသာ္ ‘လူ’(သုိ႔မဟုတ္)သမထလူ ဟူ၍လည္း အဓိပၸါယ္ရသည္။ “ဖလုံ”သည္လည္း “ပြာကေညာ”နည္းတူ အဓိပၸါယ္ရသည္။ မဲဆုိင္ျပည္နယ္ ကရင္မ်ား မဲဆုိင္ျပည္နယ္တြင္ ပုိးကရင္ႏွင့္စေကာကရင္ ႏွစ္မ်ဳိးလုံး ေနထုိင္ၾကသည္။ စေကာကရင္သည္ မဲေဟာင္ေဆာင္ျပည္နယ္၊ ဇင္းမယ္ျပည္နယ္၊ လန္းပန္းျပည္နယ္ကေန ေျပာင္းေရႊ႕လာသူမ်ား ျဖစ္ျပီး ‘မဲ့ကုိ’ေခ်ာင္း ကမ္းတေလွ်ာက္တြင္ ေနထုိင္ၾကသည့္ စေကာကရင္မ်ားသည္ အျခားအရပ္ေဒသမွ လာၾကသည္။ လူအုပ္စု မ်ားလာသည့္အခါတြင္ ‘မိ္တ္ေက်းရြာ’ဟု ေခၚေ၀ၚသည္။ မဲဆုိင္ျပည္နယ္ရွိ စေကာကရင္မ်ားသည္ မဲ့စေလြျမဳိ႕နယ္၊ ၀င္းပါေပါက္ျမဳိ႕နယ္တြင္ ေတြ႔ရွိႏုိင္သည္။ ပုိးကရင္ကမူ လန္းဖြန္းျပည္နယ္၊ လန္းပန္းျပည္နယ္မွ ေျပာင္းေရႊ႕လာသူမ်ားျဖစ္ၾကျပီး မဲဆုိင္ျမဳိ႕နယ္မွ “ခြန္ဖြတ္ဖရာ့ဘာရြာ ေရတံခြန္”ႏွင့္ နန္းလတ္ရြာ ကရင္မ်ားအားလုံးသည္ ခရစ္ယာန္ဘာသာ ကုိးကြယ္သူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ အက်င့္စာရိတၱႏွင့္ လုပ္ကုိင္စားေသာက္ရာတြင္ ျမဳိ႕တြင္းလူႏွင့္ျခားနားျခင္းမရွိပါ။ မဲ့က်န္ျမဳိ႕နယ္မွ ခြဲထြက္သည့္ ဒြဲလြမ္ျမဳိ႕နယ္သည္ လန္းဖြန္းျပည္နယ္မွ ေျပာင္းေရႊ႕လာသည့္ ပုိးကရင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ၀င္းခ်ဳိင္းျမဳိ႕နယ္တြင္ စေကာကရင္ရြာ တရြာရွိသည္။ ၎တုိ႔ေျပာင္းေရႊ႕လာရျခင္း၏အေၾကာင္းရင္းသည္ စုိက္ပ်ဳိးေရး ေျမယာရရွိေရးႏွင့္ ေရာဂါဆုိးကူးစက္သည့္အႏၱရာယ္မ်ား ကင္းရွင္းရန္ျဖစ္သည္။ မဲဆုိင္ျပည္နယ္ (၅)ျမဳိ႕နယ္မွ ေနထုိင္ၾကေသာ ပုိးကရင္ စေကာကရင္မ်ားသည္ ရြာေပါင္း ၁၆ ရြာ ရွိျပီး စုစုေပါင္း လူဦး ၆၇၂၁ ဦးရွိသည္။ ဖလဲ့ျပည္နယ္ ကရင္မ်ား ဖလဲ့ျပည္နယ္ရွိ ပုိးကရင္မ်ားသည္ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀ ေက်ာ္မွ် ေနထုိင္လာသူမ်ားျဖစ္ၾကျပီး လန္းဖြန္းျပည္နယ္မွ ေျပာင္းေရႊ႕လာသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ အိမ္ယာ၊ ေျမယာ တည္တံ့သူမ်ားလည္း ျဖစ္သည္။ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္းလုပ္ငန္းမ်ားသည္ ေျမာက္ပုိင္းရွိ လူမ်ားနည္းတူ လယ္ယာ ျခံေျမ ဥယာဥ္မ်ား လုပ္ကုိင္ၾကျပီး ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ နတ္ကုိးကြယ္သူမ်ား ျဖစ္သည္။ ၀မ္းေခ်ာင္းျမဳိ႕နယ္ မဲ့ပရရြာ၊ မဲ့ဆင္းရြာရွိ ပုိးကရင္အမ်ဳိးသမီးမ်ားသည္ နားေပါက္က်ယ္ထားျခင္းကုိ ႏွစ္သက္ၾကသည္။ အသက္ ၇၀ ေက်ာ္ရွိ ကယားအမ်ဳိးသမီးမ်ားသည္ ထုိနည္းတူ ေတြ႔ရသည္။ ဖလဲ့ျပည္နယ္ရွိ ပုိးကရင္မ်ားသည္ ဒင္ခ်ဳိင္း- လန္းပန္း ဟုိင္းေ၀းလမ္းမၾကီး အမွတ္(၁၁)“ခမ္းတန”ရြာတြင္ ေနထုိင္ၾကသည္။ စေကာကရင္မ်ားသည္ ဖလဲ့ျပည္နယ္တြင္ မေတြ႔ရပါ။ ဖလဲ့ျပည္နယ္ (၂)ျမဳိ႕နယ္မွ ေနထုိင္ၾကေသာ ပုိးကရင္မ်ားသည္ ရြာေပါင္း ၁၄ ရြာ ရွိျပီး စုစုေပါင္းလူဦးေရ ၈၆၀၀ ဦးရွိသည္။ လန္းပန္းျပည္နယ္ ကရင္မ်ား လန္းပန္းျပည္နယ္တြင္ ပုိးကရင္မ်ားသည္ ေငါင္းျမဳိ႕နယ္တြင္ ေနထုိင္ၾကျပီး စေကာကရင္မ်ားမွာမူ ဆုမ္ငမ္းျမဳိ႕နယ္၊ မဲ့ေမာ့ျမဳိ႕နယ္၊ မြန္းပန္းျမဳိ႕နယ္၊ က်ဲ႕ဟုန္ျမဳိ႕နယ္မ်ားတြင္ ေနထုိင္ၾကသည္။ လန္းပန္းျပည္နယ္ (၅)ျမဳိ႕နယ္မွ ေနထုိင္ၾကေသာ ပုိးကရင္၊ စေကာကရင္မ်ားသည္ ရြာေပါင္း ၇ ရြာ ရွိျပီး စုစုေပါင္း လူဦးေရ ၃၆၆၂ ဦးရွိသည္။ လန္းဖြန္းျပည္နယ္ ကရင္မ်ား (ေဟြ႔ေလာ္ပူႏွင့္၀င္းလမ္းဖြန္း) လန္းဖြန္းျပည္နယ္သည္ ပုိးကရင္မ်ား အေတာ္မ်ားမ်ားရွိသည္။ ထြန္႔ဟြာခ်န္းျမဳိ႕နယ္၊ ဟြာခြာရြာရွိ ပုိးကရင္မ်ားသည္ မိရုိးဖလာ ရုိးရာယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထုံးတမ္းမ်ားကုိ ဘုိးစဥ္ေဘာင္ဆက္နည္းတူ က်င့္သုံးလာခဲ့သည္။ ျမဳိ႕နယ္ ျပည္နယ္လူၾကီးသည္ ေနာင္းလာရြာမွ ျဖစ္ျပီး (ဘီေအ)ဘြဲ႔ရရွိေသာ ပုိးကရင္အရာရွိ တဦးျဖစ္သည္။ ပုိးကရင္ႏွင့္စေကာကရင္အခ်ဳိ႕တုိ႔သည္ နဂုိရ္ျပည္နယ္ႏွင္အနီးျမဳိ႕နယ္တ၀ုိက္ရွိ ဓေလ့ထုံးတမ္းမ်ားကုိ ပစ္ပယ္ကာ “ဖရာ့ဘာ-လိျမဳိ႕နယ္၊ နရုိင္ရပ္ကြက္“ဖရာ့ဘာေဟြ႕တြန္႔ရြာ”ဘက္ဆီသုိ႔ ေျပာင္းေရြ႕လာၾကသည္။ ဘာသာေရးကုိ လြန္စြာကုိင္းရုိင္းျပီး သက္သတ္လြတ္စားကာ ၾကက္၊ ငွက္၊ ၀က္ ေမြးျမဴျခင္းမ်ားကုိလည္း ေရွာင္ရွားၾကသည္။ ယခုအခါ “ဖရာ့ဘာေဟြ႔တြန္႔ရြာ”သည္ ထုိင္းႏုိင္ငံတြင္ အၾကီးဆုံးေသာ ကရင္ဗုဒၶဘာသာရြာ တရြာျဖစ္သည္။ လမ္းဖြန္းျပည္နယ္ကရင္ႏွင့္ ေျမာက္ပုိင္းအရာရွိမ်ားအၾကား ဆက္ႏြယ္မႈ လန္းဖြန္းျပည္နယ္ ဘန္႔ဟုန္႔ျမဳိ႕နယ္ ေဟြ႔လရြာရွိ ပုိးကရင္မ်ားသည္ (ေက်ာက္ရာဇသမၺႏၶ၀ံ-ဓမၼလကၤာ)ႏွင့္ မိဖုရား“ခမ္းယြန္း”တုိ႔၏ ကုိယ္စား သားေတာ္ငယ္ “ေက်ာက္ႏြဲကုသလ၀ံ”ဏဇင္းမယ္ ကုိ ပင့္ဖိတ္ကာ ေဟြ႔လရြာတြင္ ႏွစ္ထပ္အိမ္တလုံး ေဆာက္လုပ္ခဲ့သည္။ “ေက်ာ္ႏြဲကုသလ၀ံ”သည္ ကဗ်ာလကၤာမ်ားကုိ ဖြဲ႔ဆုိတတ္သူျဖစ္ျပီး လန္းဖြန္းျပည္နယ္ကုိ ေနာက္ဆုံးအုပ္ခ်ဳပ္သည့္ မင္းသမီး“ဆြန္ဘြန္း”၏အစ္ကုိျဖစ္သူ ဗုိလ္မွဴး“ေက်ာက္က်ကရာခမ္း ခေက်ာင္းဇာ”ႏွင့္လည္း ရင္းႏွီးသူျဖစ္သည္။ “ေက်ာက္ႏြဲကုသလ၀ံ”သည္ “ေက်ာက္ရာဇပုတၱခမ္းတု”၏သမီးေတာ္ “ခမ္းခင္း”ဏဇင္းမယ္ႏွင့္ လက္ထပ္ၾကသည္။ “ရာဇပုတၱခမ္းတု”၏ ခမည္းေတာ္သည္ “ေက်ာက္ဥပရာဇဘြန္းဓ၀န္း”ျဖစ္သည္။ လန္းဖြန္းျပည္နယ္ (၄)ျမဳိ႕နယ္မွ ေနထုိင္ၾကေသာ ပုိးကရင္၊ စေကာကရင္မ်ားသည္ ရြာေပါင္း ၅၁ ရြာ ရွိျပီး စုစုေပါင္း လူဦးေရ ၂၅၉၇၀ ဦးရွိသည္။ ဆက္လက္တင္ျပပါမည္။ ရာဇဘူရီ - ထုိင္းကရင္ ဆရာ “၀ုဘြန္းလုတ္”ေရးသားသည့္ “ဆြမ္ဖူ႔ကရင္စကားစဆုိလာသည့္အခါရာဇ၀င္” စာအုပ္မွ ။ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ ထီဖုိးစံ အရွင္ပုည ဗမာဘာသာျဖင့္ ျပန္လည္ဘာသာျပန္ဆုိထားေသာ ထုိင္းႏုိင္ငံ ကရင္ရာဇ၀င္စာအုပ္မွ ေကာက္ႏႈတ္ေဖၚျပထားသည္။วันพฤหัสบดีที่ 11 ตุลาคม พ.ศ. 2555
สมัครสมาชิก:
ส่งความคิดเห็น (Atom)
0 ความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น